ساخت خانه نهضت ملی متری 4.7 میلیون تومان

ساخت خانه نهضت ملی متری 4.7 میلیون تومان

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع تعیین شده است گفت: اولویت ما در اجرای پروژه، سازندگان داخلی هستند ولی به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت و کاهش سرعت اجرا مذاکراتی با شرکتهای چینی و ترکیه‌ای داشته‌ایم.

به گزارش صنعت‌صنف، علیرضا جعفری در نشستی خبری با اشاره به تلفیق طرح اقدام ملی با طرح جهش تولید مسکن گفت: تعهدات اقدام ملی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ادامه می‌یابد و این موضوع به شکل یکپارچه مدیریت می‌شود. در تولید مسکن ظرفیتهای بالایی وجود دارد. در تکلیف نهضت ملی ۶۰۸ هزارو ۴۴۵ واحد برای شهرهای جدید در نظر گرفته شده که در زمینهایی به وسعت ۱۵ هزار هکتار در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: برای ۶۰۸ هزار واحد ۶۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که شرایط متقاضیان ازجمله سبز بودن فرم «ج» در حال بررسی بوده و همزمان این پالایش در حال انجام است.

جعفری در پاسخ به اینکه چه مقدار از زمینهای ۱۵هزار هکتار تامین شده است؟ گفت: حدود ۳۰۰۰ هکتار تامین زمین صورت گرفته که در این اراضی بالغ‌بر ۱۳۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده که آماده اجرا است.

وی با بیان اینکه در نهضت ملی برنامه‌های شناسایی، مکان‌یابی، ثبت‌نام و پالایش متقاضیان در دستور کار است گفت: باید زمانی را در انتظار افتتاح حساب و واریز وجه باشیم ولی تاکنون ۴۸۳۲ نفر واریز وجه اولیه داشته‌اند. پروژه‌هایی که در قالب اقدام ملی شروع شده بود ۲۱۳ هزار واحد بود که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد باقیمانده که در قالب تعهدات نهضت ملی ادامه پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی پروسه وارد عرصه اجرایی شود تجربه نشان داده که متقاضیان انگیزه بیشتری برای ورود پیدا می‌کنند. طبق تکلیفی که وزیر به عهده ما گذاشته ۲۵۰ هزار واحد بر عهده ما قرار دارد که ۲۳۰ هزارواحد تا آخر امسال تعیین تکلیف می‌شود و پیمانکار مشخص خواهد شد که همین موضوع جذابیتی برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

وی درباره قیمت نهضت ملی مسکن گفت: طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن تقریبا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که پیشنهاداتی برای مدیریت کاهش هزینههای مسکن در طرح بودجه ۱۴۰۱ به مجلس پیشنهاد شده که اگر تصویب شود در حوزه مدیریت تولید زنجیره مصالح ساختمانی اتفاق مثبتی می‌افتد که هم مصالح باکیفیت و هم ارزان را برای نهضت ملی مسکن در نظر بگیریم. باید بتوانیم از ظرفیت خالی کارخانه‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی استفاده کنیم.

جعفری درباره استفاده از چین برای تولید مسکن در ایران گفت: به مجموعه شرکت‌های ساختمانی معتبر پیام  دادم که «نگاه ما فعالیت سازندگان داخلی است» ولی نکته حائز اهمیت این است که باید ظرفیت رقابتی برای کیفیت و تکنولوژی ساخت داشته باشیم. در این رابطه باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. اولویت ما با سازندگان  داخلی است ولی برای انتقال دانش و کسب تجربه از ظرفیتهای صنعتی‌سازی دنیا با شرکت‌های خارجی از چین و ترکیه مذاکراتی داشته‌ایم که اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: فعال شدن صندوق ملی مسکن یک اتفاق خوب در این دولت بوده است.

جعفری اضافه کرد: هدف ما صرفا ساخت مسکن نیست بلکه احداث خانه هایی متناسب با زیست ایرانی و اسلامی است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه درباره بحث فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: ما با این موضوع به جد برخورد می‌کنیم و تیمهای نامحسوسی را برای مقابله با افرادی که در این موضوع ورود می‌کنند، آماده کرده‌ایم. به عنوان نمونه یک نفر ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر را در اختیار گرفته و متاسفیم که سوءاستفاده‌ها انجام می‌شود.

جعفری در پاسخ به ایسنا که بانک‌ها مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به نهضت ملی مسکن هستند اما چیزی که در عملا تاکنون محقق شده ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است گفت: این یک معضل است که در عرصه حمایت مالی و تسهیلاتی در پروژههای ملی مسکن شاهدیم و این معضل از قبل هم بوده است اما در هر صورت بانکها محدودیتهایی دارند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...