سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل داخلی‌سازی شد

سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل داخلی‌سازی شد

سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل داخلی‌سازی شد؛ طراحی سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل؛ سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل برخلاف برای نخستین بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) داخلی‌سازی و تولید شد.

به گزارش ، مدیرعامل شرکت تام در این‌باره گفت: سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل برخلاف همه سامانه‌های با کاربرد مشابه که در بازارهای داخلی وجود دارند برای نخستین بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) داخلی‌سازی و تولید شده است.

کیوان وزیری افزود: دانش فنی و مالکیت معنوی این سامانه تحت نظر گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد که از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت‌های خارجی از بین رفته است.

وزیری اضافه کرد: طراحی و ساخت سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل بدون کوچکترین کمکی از سوی شرکت‌های خارجی و به صورت کامل توسط کارشناسان تام ایران خودرو انجام شده است.

مدیرعامل تام تاکید کرد: سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل در ابتدا سال آینده روی خودرو ری‌را نصب خواهد شد و بدین منظور در مرحله اول قرارداد تولید ۲۰ هزار نمونه از این سامانه با شرکت صاشیراز منعقد شده که امکان افزایش تیراژ تا ۱۵۰ هزار عدد در سال که شامل ۲۰ درصد محصولات ایران خودرو می‌شود را دارد.

وی افزود: برای اینکه سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل در ایران بتواند پروژه‌ای موفق باشد، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بستر اجرای ارتباط نظیر به نظیر خودرو هستیم، چراکه در غیر این صورت تولید انبوه این سیستم فقط هدررفت هزینه خواهد بود و مردم به دلیل عملکرد غلط این سیستم ها خودروساز را مقصر می‌دانند، این در حالی‌ است که فقدان زیرساخت استفاده از این سیستم در کشور موجب نقص در عملکرد آن شده است.

وزیری در پاسخ به میزان کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل در ایران اظهار کرد: به طور کلی هر برد تولید شده در ایران۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش ارزبری در مقیاس نمونه‌سازی و حدود ۵۰ درصد کاهش نسبت به تولید انبوه خواهد داشت، به عبارت دیگر با توجه به طراحی و تولید بورد سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران، به ازای تولید هر برد از خروج ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از نصب این سامانه تله‌ماتیک روی خودروی ری‌را، سراغ نصب این سامانه روی خودرو تارا و دنا همچنین TF۲۱ و سپس همه محصولات ایران خودرو خواهیم رفت، چراکه نگاه ایران خودرو، نگاهی صادرات‌محور بوده و برای حضور در بازارهای صادراتی محصولات ایران خودرو نیاز به بهره‌گیری از سامانه خودروهای متصل را دارند.

وی همچنین تاکید کرد: برای صادرات محصولات مجهز به سامانه خودروی متصل، نیاز به دریافت E-Mark از اروپا هستیم که البته این چرخه مقداری زمان‌بر است اما باتوجه به طراحی این ماژول بر پایه استاندارد R۱۴۴ و  R۱۰، بعید است که مشکلی درباره گرفتن استاندارد جهانی داشته باشیم.

مدیرعامل تام خاطرنشان کرد: سامانه تله‌ماتیک قابلیت ارتباط بین دو خودرو یا V۲V را دارد که موجب نظم ترافیک، جلوگیری از تصادف و کاهش سانحه می‌شود. این سامانه مبتنی بر شبکه ۴G بوده و به عبارت دیگر اگر خودرویی تصادف کرد، اطلاعات آن به خودروی دیگری که از سامانه متصل بهره می‌برد مخابره می‌شود تا متوجه خطر پیش رو شود همچنین امکان درخواست امداد، تماس با پلیس و ردیابی خودرو سرقت شده نیز توسط این سامانه وجود دارد.

وی در پاسخ به امنیت اطلاعات این سامانه نیز با مستقل دانستن آن، افزود: حاشیه امنیت این سامانه بسیار بالاست و سرورهای مربوط به شبکه و اطلاعاتی که ثبت می‌شود در اختیار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار می‌گیرد، نه در اختیار یک شرکت خارجی.

بنابر اعلام ایکوپرس، در ادامه مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز) نیز در مراسم امضای قرارداد گفت: در گام اول تلاش شد طی جلسات مستمر با خودروسازان، ادبیات و گلوگاه‌های این حوزه شناسایی و تبیین شود که البته این مشارکت از جنس هم‌افزایی با دیگر تامین‌کنندگان است نه رقابت و وزارت دفاع  هرجا که احساس نیاز از لحاظ قابلیت فنی یا دانشی وجود داشته باشد حضور می‌یابد.

علیرضا عابدی درباره سامانه تله‌ماتیک گفت: این سامانه شامل مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای مربوط به خودروهای متصل (TCU) است که قابلیت‌های بسیار خوبی در حوزه اینترنت سیار، تماس اضطراری، اعلان وقوع تصادف و ارایه خدمات شهر هوشمند را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل صاشیراز با بیان اینکه تولید انبوه این محصول راهبردی آغاز شده است تصریح کرد: باتوجه به پررنگ‌تر شدن تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون همچون خودرو، دستاوردهای صنایع الکترونیک در کشور بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

گفتنی است، این قرارداد با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز، نماینده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و دیگر معاونان، مدیران ارشد شرکت تام و ایران‌خودرو و جمعی از اصحاب رسانه به امضا رسید.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...