قیمت دستوری دستمال و نرخ آزاد تیشو 

قیمت دستوری دستمال و نرخ آزاد تیشو 

قیمت دستوری دستمال و نرخ آزاد تیشو؛ تولیدکنندگان دستمال کاغذی در چند ماه اخیر با سیاستگذاری غیرعلمی و غیراقتصادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌خصوص معاونت صنایع عمومی دفتر صنایع سلولزی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش ، انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در نامه‌ای به رئیس جمهوری اعلام کرده‌اند به‌دلیل قیمتگذاری تثبیتی دستمال کاغذی از اردیبهشت‌ماه و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو به‌عنوان مواد اولیه، برخی از واحدهای تولیدی با کاهش تولید روبه‌رو بوده و مرجعی هم پاسخگوی این سیاست نیست.

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی در این نامه به فعالیت بیش از ۱۵۰ واحدی تولیدی محصولات سلولزی بهداشتی دستمال کاغذی با ظرفیت تولیدی بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال اشاره کرده و گفته که تولیدکنندگان این حوزه در چند ماه اخیر با سیاستگذاری غیرعلمی و غیراقتصادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌خصوص در حوزه معاونت صنایع عمومی دفتر صنایع سلولزی روبه‌رو شده است.

براساس این نامه به‌دلیل قیمتگذاری تثبیتی دستمال کاغذی از اردیبهشت ماه امسال و همچنین افزایش مستمر قیمت تیشو (رشد ۲۴ درصدی ظرف پنج ماه) به‌عنوان مواد اولیه، بدون هیچگونه نظارت، برخی از واحدهای تولیدی با زیاندهی، کاهش تولید و تعطیلی روبه‌رو هستند. هیچ مرجعی هم پاسخگوی این سیاست غیراقتصادی نیست که چگونه می‌توان همزمان قیمت مواد اولیه تیشو که با انحصار در تولید و عرضه همراه است، با نگاه بازار آزاد و عرضه و تقاضا مدیریت کرد و در عین حال واحدهای تولیدی را با قیمتگذاری تثبیتی محصول نهایی به ورشکستگی کامل هدایت کرد.

تولیدکنندگان همچنین تاکید کرده‌اند که مکاتبات و حضور در جلسات پی‌درپی و پیگیری از مراجع مختلف مشکلی از آنها برطرف نکرده و تنگناهای اقتصادی این تولیدکنندگان در حال افزایش است.

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در ادامه هشدار داده که در چنین شرایطی به مرور زمان، کاهش تولید و اشتغال باعث کاهش عرضه و کمبود محصولات خواهد شد و مسئولیت کامل آن برعهده مدیران مسئول مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در این نامه همچنین به فعالیت دو شرکت عمده تولید تیشو، شرکت پارس حیات ساغلیگ ارونلری و شرکت زرین برگ پرشیا که در کنار شرکت زرین رویا که اخیرا اقدام به تولید دستمال کاغذی کرده، به‌دلیل بهره‌مندی از موقعیت مسلط اقتصادی و حمایت همه‌جانبه و اختصاصی از این شرکت‌ها، شرایط برای واحدهای کوچک بسیار سخت و ناگوار شده است.

این گروه از تولیدکنندگان محصولات سلولزی در پایان ضمن ابراز شکوه و شکایت از «این روند تبعیضی و ناعادلانه در اداره زنجیره تأمین دستمال کاغذی» از رئیس جمهوری خواسته‌اند: «فریادرس تولیدکنندگان باشید و نسبت به اهمال و قصوری که تولیدکنندگان را در عصر و حرج قرار داده، رسیدگی فرمایید».
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...