افت 15 درصدی تولیدات غذایی و آشامیدنی

افت 15 درصدی تولیدات غذایی و آشامیدنی

افت 15 درصدی تولیدات غذایی و آشامیدنی؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال با افت سنگین 15.8درصدی روبه‌رو شده است.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال با افت سنگین 15.8درصدی روبه‌رو شده است. علت این موضوع افت تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان و اتفاقات اخیر در کشور است.

به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها شرکت‌های صنعتی همچنین به‌‌دلیل بی‌‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی با افزایش روبه‌رو شد اما این روند ادامه نیافت و آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود که با عنوان «گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد» منتشر می‌شود، اعلام کرد: هم میزان تولید و هم میزان فروش شرکت‌های صنعتی کاهش یافته و شدت افت فروش در برخی از صنایع بسیار زیاد بوده است.

در مهرماه امسال صنایع غذایی و آشامیدنی با کاهش فروش روبه‌رو شدند؛ آمارها نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت‌ها در مهر امسال 10.6درصد افت داشته است و همه محصولاتی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند به جز لبنیات با افت فروش روبه‌رو شده‌اند. نکته قابل توجه اینکه با گذشت 6 ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های اساسی، همچنان شاهد کاهش فروش محصولات روغنی هستیم.

آمارها همچنین نشان می‌دهد میزان تولید شرکت‌های صنایع غذایی و آشامیدنی در مهر امسال با کاهش روبه‌رو شده و 14.9درصد افت کرده است. یک بررسی کلی نشان می‌‌دهد این افت تولید به غیر از لبنیات در سطح همه محصولات غذایی و آشامیدنی رخ داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در مهرماه امسال افت قابل توجهی برابر 15.8درصد داشته و علت آن از دیدگاه کلان عوامل سیاسی و اقتصادی بوده است. درواقع از یک طرف عوامل اقتصادی به کاهش قدرت خرید مشتریان منجر شده و از طرف دیگر اتفاق‌های اخیر در کشور حجم تقاضا برای خرید محصولات صنعتی را کاهش داده است. به موازات این اتفاق‌ها شرکت‌های صنعتی با مشکل دیگری نیز روبه‌رو شده‌اند و آن نوسان‌های قیمت ارز است که مرکز پژوهش‌های مجلس از آن با عنوان بی‌ثباتی‌های ارزی نام برده است. این موضوع بسیاری از شرکت‌ها را در تامین مواداولیه خود با مشکل روبه‌رو کرده است.

شاخص تولید و فروش محصولات صنعتی و معدنی
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...