چاله بزرگ جمعیتی ایران نزدیک است

چاله بزرگ جمعیتی ایران نزدیک است

چاله بزرگ جمعیتی ایران نزدیک است؛ اگر در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری به موقع عمل نکنیم، به‌طور قطع در سال‌های آینده با چاله بزرگ جمعیتی روبه‌رو می‌شویم.

به گزارش ، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با بیان این مطلب در پویش ملی «ایران جوان» نسبت به آسیب‌های جدی پیری جمعیت کشور هشدار داد.

حمیدرضا علیان‌زادگان با اشاره به اینکه کشور ما در معرض آسیب جدی پیری جمعیت قرار دارد، گفت: اگر در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری به موقع عمل نکنیم، به‌طور قطع در سال‌های آینده با چاله بزرگ جمعیتی روبه‌رو می‌شویم که مشکلات غیرقابل جبرانی فراتر از مشکلات فعلی اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی درباره کارویژه‌های این بنیاد در حوزه جوانی جمعیت، اظهار داشت: ما در پویش ملی «ایران جوان» در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتیم با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه خرید کالای برای پدر، کارت هدیه به مادر و افتتاح حساب سپرده به‌ازای هر فرزند به زوج‌های دانشگاهی دارای سه فرزند و بالاتر به سهم خود از آنها حمایت می‌کنیم.

علیان‌زادگان ادامه داد: در کنار این بسته حمایتی، در امر ترویج و تبیین اهمیت جوانی جمعیت از ظرفیت بالای علمی و توان اقناع اجتماعی این قشر فرهیخته جامعه نیز بهره‌مند خواهیم شد.

او افزود: در پویش ملی «لبخند مادری» که ماه‌های قبل به‌طور رسمی در سراسر کشور آغاز شد به زوج‌هایی که در سال ۱۴۰۱ فرزند سوم‌شان به دنیا آمده است، یک بسته لبخند مادری شامل ۴۰ قلم لوازم مورد نیاز نوزاد از تولد تا یک‌سالگی به ارزش ۵ میلیون تومان را اهدا می‌کنیم. این طرح با ۵ هزار بسته آغاز شده و با همکاری شرکای اجتماعی و خیران عزیز این تعداد درهر سال افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: یک نظریه می‌گوید رشد جمعیت به پایداری شرایط اقتصادی سیاسی اجتماعی هر جامعه وابسته است. نظریه دیگری هم می‌گوید برای افزایش نرخ جمعیت باید حمایت مالی و اجتماعی انجام داد. اما به عقیده بنده، این مسیرها تنها راه افزایش جمعیت نیست و برای هر جامعه باید برنامه متناسبی در نظر گرفت.

علیان‌زادگان افزود: امروز در ایران بابت هر فرد از زمان تولد حدود ۲ و نیم میلیارد تومان برایش هزینه می‌شود تا به سن اشتغال برسد. این رقم وقتی ضرب در تعداد موالید کشور شود عدد بزرگی به دست می‌آید و پیامش این است که برای افزایش جمعیت و حفظ موالید باید به صورت ویژه تلاش شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با تاکید بر بهره‌گیری از پژوهش‌ها و ایده‌های مبتکرانه که در حوزه افزایش جمعیت در کشورهای دیگر استفاده شده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که خلاقیت، ابتکار و ایده‌های نو در این زمینه می‌تواند برای باورمند کردن خانواده‌های ایرانی بسیار راهگشا باشد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...