کمبود کانتینر و افزایش هزینه‌ها در حمل‌و‌نقل کالا

کمبود کانتینر و افزایش هزینه‌ها در حمل‌و‌نقل کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نشست سی‌ویکم هیأت نمایندگان با اشاره به افزایش چندین برابری هزینه حمل‌و‌نقل کالایی در کشور، کمبود کانتینر را چالشی بزرگ پیش‌روی بازرگانان و تجار عنوان کرد.

به گزارش صنعت‌صنف، محمدحسن دیده‌ور به گزارش آنکتاد اشاره کرد که بر اساس آن، میزان مصرف در کشورها، طی دوره کرونا افزایش پیدا کرده و با گسترش خریدهای آنلاین در جهان، به میزان تقاضا برای واردات کالاهای مصرفی به طور چشمگیری افزوده شده است.

دیده‌ور، سپس با بیان اینکه در چنین شرایطی، شرکت‌های کشتیرانی با کمبود بی‌سابقه کانتینر خالی مواجه شده‌اند، افزود: در حال حاضر چالش بزرگ، در بازگرداندن کانتینرهای خالی از کشورهای مصرف‌کننده به کشورهای تولیدکننده است که تجارت جهانی را با اتلاف وقت و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو کرده‌است چرا که بیشتر کانتینرها در کشورهایی معطل مانده که بیش از اینکه صادرکننده باشند، واردکننده هستند. ضمن این که بازگشت این کانتینرها هزینه‌بر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس افزود: این اتفاقات، منجر به رشد شدید قیمت حمل‌ونقل کانتینرهای دریایی شده به طوری که در برخی خطوط به خصوص در فواصل زیاد، افزایشی تا بیش از 8 برابر هم دیده می‌شود که در نتیجه به بخش صادرات کشور لطمه وارد کرده است.

دیده‌ور همچنین به افزایش هزینه حمل‌ونقل داخلی اشاره کرد و با بیان اینکه هیچ سازمان و ارگان مسئول دولتی نسبت به این افزایش هزینه عکس‌العمل مناسب نشان نداده است، افزود: از طرفی هزینه تامین قطعات یدکی و روغن وسایل نقلیه سنگین چندین برابر شده اما نسبت سهم آن به افزایش کرایه‌ها متعادل نیست، بنابراین دستگاه‌های متولی در عرصه حمل‌ونقل کالا کشور باید دست به کار شده و با اتخاذ تدابیری فوری، از بروز آسیب بیشتر به کسب‌وکار بنگاه‌های تولیدی و بازرگانی که به طور مستقیم درگیر با حمل‌ونقل هستند، جلوگیری شود.

 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...