یک‌چهارم مردم سهامدار ایران‌خودرو هستند

یک‌چهارم مردم سهامدار ایران‌خودرو هستند

یک‌چهارم مردم سهامدار ایران‌خودرو هستند؛ یک چهارم جمعیت ایران از طریق بورس و سهام عدالت، سهامدار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آنها ارتباط پیدا می‌کند.

به گزارش ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب در میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا» گفت: با عرضه امروز، بیش از ۳۶ هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شده است که سبب جلوگیری از زیان ۲۸۰۰ میلیارد تومانی شده و تقریبا به همین میزان نیز زیان انباشته سال قبل کاهش یافته است.

مهدی خطیبی ضمن قدردانی از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بابت اجرای این میزگرد تخصصی، افزود: چرا شورای رقابت، سازمان حمایت و مصوبه سران قوا، ستاد تنظیم بازار در قیمتگذاری خودرو ایفای نقش می‌کنند؟ 

وی با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند که بازار خودرو انحصاری است، اظهار کرد: امروزه در صنعت خودرو، ۳۸ درصد از نظر ریالی و بیش از ۱۲ درصد از نظر تعدادی، سهم بازار متعلق به خودروسازان غیر ایران‌خودرو و سایپا بوده و واردات خودرو نیز شکل گرفته است و باتوجه به مولفه های اقتصادی آیا در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این بازار انحصاری است؟

خطیبی تصریح کرد: با عنوان انحصار، قیمتگذاری دستوری در خودروسازی انجام می‌شود که باید با آن به‌صورت ریشه‌ای برخورد شود و جا دارد نخبگان اقتصادی و جوامع دانشگاهی به این موضوع ورود کرده و این موضوع را در قالب پروژه بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه به راحتی می توانیم ثابت کنیم بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال گذشته از جیب خودروسازان، سهامداران و دولت خارج شده است، عنوان کرد: باید بررسی شود که این منابع به کجا رفته است، یک چهارم جمعیت ایران از طریق بورس و سهام عدالت، سهامدار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آنها ارتباط پیدا می‌کند و ما باید مشخص کنیم که دقیقا از منافع کدام مردم صحبت می کنیم؟

وی با اشاره به اینکه تکلیف ماده ۹۰ سیاست اجرایی اصل ۴۴ باید مشخص شود، اظهار کرد: به طور واضح مشخص شده است که در صورتی که به بنگاه اقتصادی، فروش زیر قیمت تمام شده تکلیف شود، باید جبران زیان صورت گیرد؛ راهکار و آیین نامه نیز برای این موضوع مشخص شده است و سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و اداره کل تسویه دیون دولتی سه سازمان و مرجعی هستند که باید به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف کنند.

بنابر اعلام ایکوپرس، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه امروز مردم خودرویی که در بازار ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود را در بورس کالا به احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و... حدود ۱۸۰ میلیون تومان کمتر خریداری می کنند، گفت: بنابراین هم خودروساز و هم مردم و هم دولت به دلیل گرفتن عوارض و درآمد، از این فرایند رضایت دارند و مشخص نیست به چه دلیل در این فرایند سنگ‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس خواهش می‌کنم در این زمینه پافشاری و استقامت لازم را داشته باشند.

خطیبی در ادامه در پاسخ به موارد مطروحه از سوی کارشناسان این نشست در زمینه مالکیت خودروسازان، افزایش عرضه و ادغام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، با اشاره به اینکه امسال با وجود تمام تضاد و تعارض منافع موجود، به طور مشخص ۲۸ درصد سهام ایران خودرو غیر از بورس، متعلق به یک یا دو بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۴۵ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تحویل صورت گرفته است.

به‌گفته وی، در حقیقت به احتساب خودروهای پلاک شده آماده تحویل و خودروهای آماده پلاک شدند، تاکنون ۷۲ درصد از هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی امسال را پوشش داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رقم تولید خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه است، خاطرنشان کرد: تولید امسال ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...