رشد 3 درصدی اقتصاد در نیمه 1401

رشد 3 درصدی اقتصاد در نیمه 1401

رشد 3 درصدی اقتصاد در نیمه 1401؛ رشد توليد ناخالص داخلی در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه پارسال برابر 3 درصد رقم خورد.

به گزارش ، تحقق رشد اقتصادی ۳ درصدي در نيمه نخست سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی مثبت سال‌۱۴۰۰ (برابر۴.۴ درصد)، حکايت از بهبود عملکرد فعاليت‌های اقتصادی در کشور به‌رغم تداوم تحريم‌های اقتصادی دارد.

براساس آمارهای مقدماتی، همچنين توليد ناخالص داخلی بدون نفت در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲.۷ درصد افزايش يافت (نرخ رشد مذکور در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه 1399 برابر ۲.۳ درصد بوده است).

رشد توليد ناخالص داخلی (به قيمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۳.۶ درصد رقم خورد (نرخ رشد مذکور در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه 1399 معادل یک درصد بوده است). همچنين توليد ناخالص داخلی بدون نفت در دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳.۱ درصد افزايش يافت.

گفتنی است در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، ارزش افزوده همه گروه‌ها شامل نفت، صنایع و معادن، خدمات و کشاورزی (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) نسبت به مدت مشابه سال 1400 به ترتيب به ميزان ۶.۶، ۳.۸، ۲.۶ و ۱.۱ درصد افزايش يافت.

در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ارزش افزوده گروه‌ها شامل نفت و خدمات (به قيمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) نسبت به مدت مشابه سال 1399 به ترتيب به ميزان 20 و ۵.۴ درصد افزايش و ارزش افزوده گروه‌های صنعت و معدن و کشاورزی به ترتیب به میزان ۱.۵ و ۲.۴ درصد کاهش داشتند.

همچنین در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱، ارزش افزوده همه گروه‌ها شامل نفت، صنایع و معادن، خدمات و کشاورزی (به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتيب به ميزان ۱۰.۴، ۶.۹، ۲.۴ و ۰.۸ درصد افزايش يافت.

در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، ارزش افزوده گروه‌ها شامل نفت و خدمات نسبت به مدت مشابه سال 1399 به ترتيب به ميزان ۵.۴ و ۴.۱ درصد افزايش و ارزش افزوده گروه‌های صنعت و معدن و کشاورزی به ترتیب به میزان ۴.۴ و ۲.۵ درصد کاهش داشتند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، شاخص توليد کارگاه‌های بزرگ صنعتی (۱۰۰ نفر کارکن و بيشتر) با سهم قريب به ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت، در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ نشانگر افزايش ۶.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بررسی سير رشد فصلی شاخص توليد کارگاه‌های بزرگ صنعتی حاکي از آن است که شاخص مزبور بعد از افزایش ۳ درصدی در سه ماهه نخست امسال در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه ۱۰.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

درمجموع عملکرد توليد ناخالص داخلی کشور در نيمه نخست سال ۱۴۰۱ با احتساب نفت بالغ‌بر ۷۷۴۸.۹ هزار میلیارد ریال و بدون احتساب نفت به ۷۱۰۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب با افزايش 3 و ۲.۷ درصدی همراه بود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...