قرعه‌کشی ضامن دریافت خودرو نیست

قرعه‌کشی ضامن دریافت خودرو نیست

قرعه‌کشی ضامن دریافت خودرو نیست؛ تاکنون ۵١ هزار متقاضی در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند و تا ساعت ١٨ فردا (پنجشنبه ١١ اسفندماه) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نقاط مبهم طرح فروش خودروهای وارداتی در نشستی با موضوع بحث‌های پیرامون طرح واردات خودرو که در محل وزارت صمت برگزار شد، اظهار داشت: تا شب گذشته ۵١ هزار ثبت‌نام انجام شده است که البته به معنای ثبت‌نام‌ قطعی نیست و پس از پایان مهلت ثبت‌نام که ساعت ١٨ فردا (پنجشنبه ١١ اسفندماه) در نظر گرفته شده و تا این لحظه نیز تصمیمی برای تمدید آن گرفته نشده است، بررسی‌ شرایط افراد ثبت‌نام‌ کننده انجام می‌شود و ثبت‌نام شده‌های قطعی برای ادامه فرآیند ثبت‌نام اعلام خواهند شد.

مهدی ضیغمی در پاسخ به ایسنا، مبنی بر قرعه‌کشی از افراد ثبت‌نام‌ کرده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تصریح کرد: قرعه‌کشی به معنای قرعه‌کشی‌هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین فهرست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند. بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد.

وی با اشاره به استقبال خوب بانک‌ها در این طرح (برای تعریف حساب وکالتی و واریز ۵۰۰ میلیون تومان) تصریح کرد: باتوجه به اینکه از بانک‌ها خواسته و تاکید شد تا این مبلغ در حساب کوتاه‌مدت بلوکه شود و سود به ثبت‌نام کنندگان اختصاص داده شود، برخی بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را نکردند؛ بر این اساس مشتریان می‌توانند در صورتی که از بانک خود رضایت نداشته باشند یا به تعامل نرسند، پول خود را به بانک دیگری انتقال دهند. این موضوع نکته مهمی است و فضای رقابتی میان این ۲۶ بانک (۲۲ بانک و ۴ موسسه اعتباری ) که تاکنون در این طرح شرکت کرده‌اند، وجود دارد.

ضیغمی با تاکید بر اینکه ریالی از این ۵۰۰ میلیون تومان توسط دولت و به حساب دولت واریز نخواهد شد، گفت: وجهی توسط دولت دریافت نمی‌شود و در عمل این ۵۰۰ میلیون تومان طبق اعلام شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی است که میانگین و متوسط رو به پایین قیمت خودروها است. خودروهایی که عرضه می‌شوند، در بازه‌های مختلف قیمتی هستند که در حال حاضر مبلغ علی‌الحساب آنها تا حد زیادی مشخص است. 

وی افزود: اکنون باتوجه به اینکه سود واردکننده قطعی است و قیمت خودروها را هم سازمان حمایت تعیین می‌کند نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید تمامی هزینه‌ها مشخص شود تا واردکننده متحمل زیان نشود به همین دلیل هم هست که قیمت نهایی اعلام نمی‌شود. بنابراین ما در دو بخش هزینه‌ها را تعیین می‌کنیم؛ در بخش اول که کاملا مشخص است و براساس قیمت خودروها است که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو هستند. در این طرح، پس از آنکه سامانه برای ثبت‌نام بسته شد، پس از استعلام نهایی از تمام مراجع، عرضه خودروها آغاز می‌شود. شرط عرضه این است که خودروها باید تمامی مدارک و مستندات مجوزها را شامل استاندارد محیط زیستی را داشته باشند و قیمت پایه آنها در کمیته ارزش گمرک به تایید رسیده باشد و توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت نهایی مشخص شده باشد.

ضیغمی تصریح‌ کرد: بنابراین حداقل قیمت علی‌الحساب اولیه که مشتری باید پرداخت کند، مشخص خواهد شد. تاکید می‌شود که مبلغ خودرو که واردکننده بابت واردات پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است و بر این اساس با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. نرخ ارز نیز در واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا (تالار دوم) است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرد: تاکنون شرکت سایپا تنها شرکتی است که همه شرایط لازم برای واردات را احراز کرده و عرضه دو خودروی چانگان CS۳۵ پلاس و CS۵۵ قطعی است. دو برند دیگر نیز هستند که در فرآیند دریافت مجوزها هستند؛ یکی هیوندای النتراست که مجوز استاندارد و مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن است. همچنین برند فیات نیز در حال طی کردن فرآیندهای مربوطه است اما مشخص نیست که عرضه آن چه زمانی باشد.


این مسئول در وزارت صمت در رابطه با تعداد خودروها، گفت: تا به امروز بالغ‌بر ۱۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند و قراردادهای خوبی هم بسته شده است.

ضیغمی تصریح کرد: به‌جز خودروهایی که ممنوعیت واردات دارند ازجمله خودروهای آمریکایی و فرانسوی، وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد مگر آنکه دستوری به ما ابلاغ شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت برای واردات به وزارت صمت ارائه شده که بسیاری از آن‌ها برای بیش از یک برند خودرو، را درخواست کرده‌اند. بالغ‌بر ۲۰ شرکت توانسته‌اند فرآیندها را طی کرده و مجوزها را دریافت کنند و از این تعداد تاکنون ۱۰ شرکت توانسته‌اند ثبت سفارش را انجام دهند. ممکن است این تعداد تا پیش از آغاز سال جدید به ۱۵ شرکت هم افزایش پیدا کند. تا به امروز ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش صورت گرفته، ۵۰۰۰ درخواست دیگر ارائه شده که چنانچه تایید شوند، ۱۰۰ هزار ثبت سفارش به وزارت صمت واصل شده است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت خاطرنشان کرد: بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در تخصیص منابع ارز که هیچ فشاری هم به منابع ارزی کشور وارد نخواهد کرد، داشته است و از ارزهای خارج از کشور که رفع تعهد شده‌اند استفاده شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...