وام‌های خرد فقط مردم را بدهکار می‌کند

وام‌های خرد فقط مردم را بدهکار می‌کند

اجبار بانک‌ها به پرداخت وام خرد و بدون ضامن، مشکلات بانک‌ها را چند برابر می‌کند.

به گزارش صنعت‌صنف، وام خرد تبدیل به سرمایه نمی‌شود و اثربخشی‌ای هم برای مردم ندارد. در واقع وام خرد تنها به بدهی بلندمدت تبدیل می‌شود. به این ترتیب، کسی که توان مالی ندارد و از اقشار ضعیف و متوسط به پایین جامعه است، با بدهی بیشتر روبه‌رو خواهد شد

به تازگی وزیر اقتصاد خطاب به مدیران بانک‌ها گفت اگر بانکی وام بدون ضامن نداد، مدیر شعبه را برکنار کنید. احسان خاندوزی از مدیران عامل بانک‌ها درخواست کرد که بخشنامه مربوط به نحوه پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن را در سایت بانک خود در اختیار مردم قرار دهند تا آنها بتوانند از جزئیات و شرایط آنها آگاه شوند. علاوه براین، شیوه نظارت و اعتراض بر عملکرد شعب نیز در سایت بانک‌ها درج شود.

آنطور که وزیر اقتصاد گفته، توقع وزارت اقتصاد این است تا اعتراضات مردم در راستای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن طی ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. خاندوزی گفت از مدیران عامل بانک‌ها می‌خواهم تا در صورت ثبت تخلف بانک‌ها در این زمینه نسبت به تغییر مدیران شعب درنگ نکنند. البته که وزیر اقتصاد این را هم اضافه کرده می‌دانم که در ماه‌های پایانی سال با مضیقه مالی روبرو هستید اما سعی کنید تا منابعی در این زمینه تخصیص دهید.

بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسایل بانکی در این باره به سایت خبری اتاق تهران گفت: اقداماتی از این دست که وزارت اقتصاد در پیش گرفته، سیاست دستوری بدون تامین وجه است و کار خطرناکی به حساب می‌آید که برای بانکها مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر، بانکها وام ضروری و خرد می‌دهند و شاید با تضمین وام‌گیرنده برای خودش کفایت کند، یا وثیقهای برای حصول اطمینان برای پرداخت بدهی گرفته شود. به گفته او، وضعیت در پرداخت وام به طور کلی آسانتر شده است، در گذشته چند ضامن نیاز بود، اما حالا اینطور نیست.

حسینی هاشمی ادامه داد: بانک‌ها منابع بی‌نهایت در اختیار ندارند که بدون کسر از حقوق، یا چک و سفته بتوانند وام بدهند. چنین اقداماتی باعث می‌شود که عده زیادی به بانک‌ها ارجاع داده شوند،‌ در حالیکه بانک‌ها منابع کافی ندارند.

از طرفی براساس صحبت‌های این کارشناس مسایل بانکی، وام‌های خرد باعث شلوغی در اداره حقوقی بانک‌ها می‌شود و باعث می‌شود آنها نتوانند نسبت به وام‌های کلان اقدام کنند و مانع بر سر آن ایجاد شود. از سوی دیگر تعداد بالای وام‌گیرندگان خرد، منابع بالایی را می‌طلبد اما بانکها در حال حاضر هم با ریسک نقدینگی یا کسری نقدینگی روبه‌رو هستند. حسینی هاشمی تاکید کرد: دستورات این چنینی باعث می‌شود هجوم مردم برای وام افزایش یابد و این ماجرا مشکل بانک‌ها را چند برابر می‌کند.

همانطور که اقتصاددانان ازجمله حسینی هاشمی روی آن اتفاق نظر دارند، وام خرد تبدیل به سرمایه نمی‌شود و اثربخشی‌ای هم برای مردم ندارد. در واقع وام خرد تنها به بدهی بلندمدت تبدیل می‌شود. به این ترتیب، کسی که توان مالی ندارد و از اقشار ضعیف و متوسط به پایین جامعه است، با بدهی بیشتر روبه‌رو خواهد شد. از طرفی هم اگر او به عنوان نمونه 50 یا 100 میلیون تومان وام بگیرد، صرف یک هفته آن را برای خرید گوشی موبایل، تلویزیون یا مبلمان خانه هزینه می‌کند و حالا با بدهی بلندمدت روبه‌رو خواهد بود.

به گفته حسینی هاشمی این اقدامات باعث می‌شود پس‌اندازی که باید صرف اشتغال و کارآفرینی و تولید در کشور شود، تنها صرف هزینه و مصرف شود و منابع بانکی را از بین ببرد. او تاکید کرد: با 50 میلیون تومان نمی‌توان کار تولیدی انجام داد و این پول تنها صرف هزینه جاری خواهد شد. در حالیکه این منابع خرد باید به سرمایه تبدیل شود. سرمایه هم باید به میزان موثر باشد تا ایجاد ثروت و درآمد کند. با فرض اجبار وزارت اقتصاد به بانک‌ها برای پرداخت وام خرد بدون ضامن، فرد وام‌گیرنده که از اقشار کم‌درآمد یا متوسط جامعه است، باید بخشی از درآمد یا مستمری خود را برای قسط بانک بپردازد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...