مس به بازارهای مشتقه بورس کالا می‌آید

مس به بازارهای مشتقه بورس کالا می‌آید

مس به بازارهای مشتقه بورس کالا می‌آید؛ نفت و طلا و به‌زودی مس را می‌توانیم به مجموعه سبد دارایی مردم اضافه کنیم تا بتوانند خودشان را از تورم مصون کنند.

به گزارش ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشند نداریم به همین دلیل زمانیکه دشمن تلاش می‌کند انتظارات تورمی در جامعه ایجاد کند، فعالان اقتصادی به ابزارهای حیاتی بخش واقعی اقتصاد متوسل می‌شوند و این نوسانات خود را در متغیرهای اساسی و حیاتی اقتصاد نشان می‌دهد.

سیداحسان خاندوزی تصریح کرد: عده‌ای در طول 10 روز گذشته دارایی ارزی خریداری کردند و با کاهش 20 تا ۳۰ درصدی روبه‌رو شدند و زیان بزرگی تجربه کردند. این اتفاق به این دلیل رخ داد که بازارهای کم‌عمق غیررسمی در اقتصاد وجود دارد و چند بازیگر می‌توانند در این دریاچه کم‌عمق نوسان و موج ایجاد کنند تا کل آب دریا متلاطم شود.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر در حوزه طلا زودتر این معاملات راه‌اندازی می‌شد، می‌توانستیم ۳۵ تن طلایی که در کشور وجود دارد را به‌عنوان یکی از دارایی‌های مصون از تورم تعریف کنیم و نقدینگی را هدایت کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: اگر این بازارها زودتر ایجاد می‌شد شاهد چنین مصیبت‌هایی در اقتصاد کشور نبودیم به همین منظور درباره نفت و طلا و به زودی درباره مس می‌توانیم این سه دارایی را به مجموعه سبد دارایی مردم اضافه کنیم تا بتوانند خودشان را از تورم مصون کنند.

خاندوزی به مزیت‌های بازار گواهی سپرده شمش طلا اشاره کرد وگفت: همینکه بتوانیم وثیقه شدن طلا را رسمیت ببخشیم برای مردم و خریداران خرد بسیار موثر است و من به سازمان بورس تاکید می‌کنم تا هرچه سریعتر همه این مجموعه‌ها را به سامانه‌های بورسی وصل کنند تا مردم از خرید خود به عنوان وثیقه رسمی برای گرفتن تسهیلات یا حوزه قضایی بهره‌مند شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی بورس کالای ایران، وی ادامه داد: حتی اگر بانک‌ها و شرکت‌ها بتوانند در عملیات بازار باز بانک مرکزی از این وثایق که کاملا معتبر و امن هست استفاده کنند بسیاری از کارهای بانک‌ مرکزی نیز ساده‌تر می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: تلاش خوبی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای قانون مالیات بر سوداگری انجام شده که در هفته‌های آینده با تائید شورای نگهبان نهایی می‌شود و این قانون کمک می‌کند از سابقه تاریخی مبتنی بر علایق بازارسفته‌بازی به سمت بهره‌مند شدن تولید و حرکت به سمت بازار شفاف حرکت کنیم تا کسانیکه می‌خواهند خود را از تورم مصون کنند به سمت این بازارهای رسمی و شفاف حرکت کنند و ارزش پول ملی تضعیف نشود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...