ضرب‌الاجل مالیاتی برای 400 هزار شخص حقوقی

ضرب‌الاجل مالیاتی برای 400 هزار شخص حقوقی

ضرب‌الاجل مالیاتی برای 400 هزار شخص حقوقی؛ از ابتدای آبان 1401 شرکت‌های بورسی را فراخوان کردیم، از ابتدای دی‌ماه شرکت‌های دولتی فراخوان شدند و از ابتدای سال 1402 هم دیگر اشخاص حقوقی و شرکت‌ها مورد فراخوان قرار گرفتند.

به گزارش ، رییس سازمان امور مالیاتی با بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد صورتحساب‌هایی که در زمان بعد از اجرای قانون اجرای سامانه مودیان در سال ۱۴۰۱ دریافت شد، بالغ‌بر ۵۰ میلیون صورتحساب، ارزش صورت حساب‌ها بالغ‌بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان و میزان ارزش افزوده ابرازی در این سامانه حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود.

داود منظور در پاسخ به پرسشی درباره اقداماتی که سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در سال 1401  انجام داده، گفت: مهمترین اقدامی که ما باید انجام می‌دادیم این بود که زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را در سازمان مالیاتی فراهم کنیم به‌گونه‌ای که بتوانیم صورتحساب‌های الکترونیکی را از مودیان دریافت و اینها را در کارپوشه‌های مربوط به هر مودی ثبت و ضبط کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به اینکه چه تعداد شرکت بورسی فراخوان و چه تعداد به سامانه متصل شدند؟ گفت: جمع کسانی که ما پیش‌بینی می‌کنیم درنهایت باید به سامانه مودیان ملحق شوند حدود 10 میلیون مودی است که در عمل برای اینکه کار اجرای قانون را تسهیل بکنیم ثبت‌نام همه ده میلیون مودی را براساس اطلاعاتی که از آنها به‌عنوان مودیان مالیاتی در سامانه ثبت‌نام خود در اختیار داشتیم، ثبت‌نام و عضویت را در سامانه مودیان انجام دادیم.

منظور اضافه کرد: بنابراین الان همه فعالان اقتصادی اعم اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پرونده الکترونیکی یا به تعبیری کارپوشه مودیان هستند و هر کسی به محض اینکه بخواهد صورتحساب را ارسال کند الان ظرفیت دریافت صورتحساب فراهم است، اما درباره شرکت‌های بورسی بالغ‌بر 500 شرکت بورسی و فرابورسی داریم که تعدادی از اینها ازجمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه نیستند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تا پایان سال 1401 اطلاعات حدود 350 شرکت بورسی را در سامانه دریافت کردیم و الان دارند صورتحساب‌هایشان را به‌طور منظم ارسال می‌کنند. شرکت‌های دولتی هم حدود 500 شرکت هستند که کار آنها با کندی پیشرفت کرده و تعداد شرکت‌هایی که صورتحساب ارسال کردند تا پایان پارسال 14 شرکت هست، اما حدود 400 هزار شخص حقوقی دیگر هم داریم که باید از ابتدای 1402 ارسال صورتحساب‌هایشان را آغاز کنیم.

منظور یادآور شد: شرکت‌های بورسی که مشمول صورتحساب هستند و باید ارسال کنند بالغ‌بر 75 درصد در سامانه حضور پیدا کرده‌اند و تعداد صورتحساب‌هایی که در 4 ماه بعد از اجرای قانون در سال 1401 دریافت کردیم بالغ‌بر 50 میلیون صورتحساب بوده که ارزش صورتحساب‌ها بالغ‌بر 900 هزار میلیارد تومان و میزان ارزش افزوده ابرازی در این سامانه حدود 65 هزار میلیارد تومان بوده است. مهمتر اینکه حدود 72 هزار شرکت هم به‌عنوان دریافت‌کنندگان صورتحساب اطلاعات خرید خودشان را در سامانه ثبت و تایید کردند.

به‌گفته وی، هر شرکت یا هر مودی دولتی که فراخوان شده و وارد سامانه نشود از زمان فراخوان، مشمول جرایم ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌شود. در این قانون پیش‌بینی شده که 10 درصد میزان فروش را ‌باید به‌عنوان جریمه پرداخت کنند و 50 درصد هم قابل بخشودگی است

 منظور در واکنش به اینکه آیا اسامی شرکت‌هایی که نیامدند، منتشر خواهد شد؟ گفت: این برای سازمان هزینه‌ای ندارد که اسم شرکت‌ها را منتشر کند ولی ما فکر می‌کنیم نیاز به انتشار ندارد و جایی هم مکلف نشدیم اسامی مودیانی که نمی‌آیند را منتشر کنیم.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...