روابط رسمی ایران و عربستان آغاز شد

روابط رسمی ایران و عربستان آغاز شد

روابط رسمی ایران و عربستان آغاز شد؛ در پی دیدار و امضای بیانیه مشترک میان وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، از امروز روابط رسمی میان دو کشور فعال شد.

به گزارش ، سخنگوی وزارت امور خارجه که به همراه وزیر امور خارجه به پکن سفر کرده است درباره گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و عربستان در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالم که باید اطلاع دهم به‌دنبال توافق دو کشور برای از سرگیری روابط رسمی فی مابین و در پی سه دور گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه ایران و عربستان ما امروز براساس توافق انجام شده نخستین دیدار رسمی وزرای خارجه ایران و عربستان را در شهر پکن داشتیم.

ناصر کنعانی افزود: گفت‌وگوهای خوبی میان طرفین در فضایی کاملا مثبت و سازنده انجام شد و درنتیجه این گفت‌وگوها به‌طور مشترک اعلام کردند که روابط رسمی میان ایران و عربستان سعودی از امروز فعال شده است و ما وارد مرحله برقراری رسمی روابط دو کشور شدیم.

کنعانی اضافه کرد: توافق کردند دو وزیر که زمینه‌های بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور را در اسرع وقت فراهم کنند. بر همین مبنا ما در روزهای آینده هیأت‌های فنی دو کشور را تبادل خواهیم کرد و هیأت‌های مقدماتی در روزهای آینده انشاالله راهی پایتخت‌های دو کشور خواهند شد.

وی درباره گسترش روابط با عربستان توضیح داد: در چارچوب مذاکراتی که امروز میان دو وزیر در دو دور گفت‌وگوهای خصوصی و عمومی انجام شد، طرفین بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و همچنین درون‌زا بودن امنیت در منطقه تاکید کردند و در چارچوب اراده سیاسی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها اتفاق‌نظر داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بر آمادگی مشترک برای اجرایی کردن موافقت‌نامه‌های پایه‌ای و مبنایی موجود میان دو کشور ازجمله موافقت‌نامه جامع همکاری و موافقت‌نامه امنیتی بر اجرایی کردن این توافقات تاکید کردند و قرار شد گام‌های لازم برداشته شود.

وی ادامه داد: ازجمله موضوعات مورد تاکید دیگر در مذاکرات امروز ضرورت تلاش برای توافق و گسترش همکاری در همه زمینه‌های اقتصادی در دو بخش دولتی و خصوص بود و تاکید شد که موافقت‌نامه‌هایی که میان دو کشور وجود دارد در عمل زمینه قانونی و حقوقی موجود را برای آغاز و تقویت اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده و قرار شد هیأت‌‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با یکدیگر دیدار کنند و زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همچنین همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک را فراهم کنند.

کنعانی درباره رفت‌ و آمد هیأت‌ها و اتباع دو کشور خاطرنشان کرد: در همین چارچوب به‌منظور تسهیل آمد و رفت میان دو کشور توافق کردند که با دیدار هیأت‌های فنی دو کشور خطوط هوایی مشترک میان دو کشور برقرار شود. ازجمله در همین چارچوب توافق مشترکی وجود داشت و تاکید شد مبنی بر تسهیل صدور روادید و خدمات روادیدی برای اتباع دو کشور و همچنین برای شهروندان دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و همچنین در زمینه تسهیل صدور روادید عمره که انشاالله شهروندان ایرانی بتوانند در این زمینه از تسهیلات روادیدی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: در مجموع ما امروز شاهد گفت‌وگوهای خوب و مثبتی میان دو کشور بودیم و می‌توان گفت از امروز روابط رسمی میان دو کشور فعال شده و در همین زمینه ما به‌تدریج شاهد تبادل هیأت‌های مختلف در سطوح مختلف دولتی و خصوصی میان دو کشور خواهیم بود.

امضای بیانیه مشترک میان عبداللهیان و امیرفیصل

در بیانیه مشترک ایران و عربستان در شهر پکن آمده است: در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در شهر پکن میان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امیر فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

این بیانیه افزود: دو طرف طی این گفت‌وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعالسازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، تأکید کردند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان خاطرنشان کرد: دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دوجانبه و فعالسازی موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور و موافقت‌نامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان تاکید کردند.

این بیانیه اعلام کرد: دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق کردند هماهنگی‌های لازم را میان هیات‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور ازجمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیات‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور ازجمله روادید عمره، ادامه دهند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان افزود: دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفت‌وگو را پیرامون راه‌های همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم‌اندازهای مثبت در روابط افزایش می‌دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف بر آمادگی خود درراستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است، تاکید کردند.

این بیانیه تصریح کرد: دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین کند و منافع ملت‌ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند.

بیانیه مشترک ایران و عربستان خاطرنشان کرد: در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر کردند.

امیر فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید کرد. حسین امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دوجانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...