آغاز واگذاری سهام به نوزادان متولد 1401

آغاز واگذاری سهام به نوزادان متولد 1401

آغاز واگذاری سهام به نوزادان متولد 1401؛ از امروز 14 اردیبهشت‌ماه 1401 سیر واگذاری سهام دولتی به نوزادان متولد سال 1401 آغاز شد. 

به گزارش ، با آغاز واگذاری سهام دولتی به متولدان سال 1401، والدین نوزادان از امروز می‌توانند نسبت به دریافت سهام دولتی برای فرزندان خود اقدام کنند.

طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد ‌شود، مبلغ ۱۰ میلیون ریال تا سقف سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال فقط جهت خرید واحدهای صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

طبق تبصره یک این ماده، هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران به مبلغ اشاره شده در این ماده اضافه می‌شود. همچنین طبق تبصره دو این ماده، سرپرست مجاز است فقط نسبت به جابه‌جایی بین واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع این ماده اقدام کند. خارج کردن منابع مالی ناشی از فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط پس از ازدواج یا در صورت عدم ازدواج پس از بیست و چهار سالگی مجاز است.

بر این اساس و طبق اعلام وزیر امور اقتصاد و دارایی، هر کدام از والدین متولدان سال ۱۴۰۱ می‌توانند از امروز به درگاه ملی دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir مراجعه کنند و از طریق شماره گوشی همراه خود کد یکتایی را دریافت و بعد وارد حوزه خدمات و مشاوره‌های فرزندآوری شوند. اسامی همه متولدان سال ۱۴۰۱ وجود دارد و از آن طریق اقدام می‌کنند.

مراحل ثبت‌نام والدین متولد ۱۴۰۱ به ترتیب شامل ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir، ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف، مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری، مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱، انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد، ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند، انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام، مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید است.

وزیر اقتصاد در این‌باره اعلام کرد: والدین متولدان ۱۴۰۱ از امروز ۴ اردیبهشت به مرور می‌توانند برای دریافت سهام نوزادان خود بدون مراجعه حضوری و ازطریق درگاه ملی دولت هوشمند اقدام کنند.

سیداحسان خاندوزی افزود: هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها یعنی سازمان بورس اوراق بهادار و ثبت احوال کشور انجام شده است.

خاندوزی اضافه کرد: برای آنکه مراجعه یکباره صورت نگیرد از دوشنبه ابتدا برای نوزادان سه ماه اول سال 1401 در نظر گرفتیم که به سرعت از طریق سامانه کد یکتا دریافت کنند و ثبت‌نام سجامی آن از طریق دستگاه حاکمیتی صورت خواهد گرفت و یکی از سهام مربوط به صندوق‌های قابل معامله را پدر یا مادر انتخاب می‌کنند.

وی درباره متولدان ۱۴۰۰ گفت: اجرای ماده ۱۱ قانون از مهرماه ۱۴۰۰ لازم‌الاجرا بود اما چون منابع اجرا از سوی سازمان برنامه تامین نشد، با تامین منابع برای متولدان ۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

به‌گفته وزیر اقتصاد، این سهام تا  ۲۳ سالگی به نام خود نوزادان باقی می‌ماند و با تجمیع سود آن درواقع سرمایه ارزشمندی برای تشکیل زندگی یا اشتغال افراد ایجاد می‌کند که در ۲۴ سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...