گفتمانسازی همراه اول در حوزه تحول دیجیتال
گفتمانسازی همراه اول در حوزه تحول دیجیتال؛ همراه اول با مشارکت در برگزاری رویداد الکام تاکز، بابی در گفتمانسازی در حوزههای تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیک و هوشمندسازی گشود.
به گزارش صنعتصنف، امسال در بیست و ششمین دوره از برگزاری نمایشگاه بینالمللی الکامپ، همراه اول به عنوان حامی برگزاری و با شعار «تجربه جهان دیجیتال» به این رویداد آمد.
نخستین اپراتور تلفن همراه کشور ضمن حضور در قالب 3 زون اصلی «شبکه و زیرساخت»، «راه حل های کسب و کاری» و «زندگی دیجیتال» که هر کدام شامل بخش ها و زیرمجموعه های سرویس متنوعی است، سعی کرد با مشارکت در بخش «الکام تاکز» حلقه ارتباطی مناسبی با استارتاپ ها ایجاد کند.
به عبارت دیگر همراه اول بهعنوان لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال به منظور اشتراک مساعی، شبکه سازی و همافزایی تجربیات فن سالاران در حوزههای گوناگون ICT، ارائه هایی ویژه و تخصصی در بخش «الکام تاکز» داشت.
سخنرانی اول با عنوان «نقش آفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش بنیان صنعت ICT کشور» بود که محمدمهدی قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ به ارائه آن پرداخت.
وی در ابتدا به اهمیت نوآوری در صنعت و چرایی ورود اپراتورهای تلکام به حوزه نوآوری پرداخت و در ادامه نمونههای موفقی از نقش آفرینی اپراتورهای تلکام را در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم نوآوری بیان کرد.
قوچانی در ادامه به نقش آفرینی همراه اول در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانش بنیان صنعت ICT کشور پرداخت و مدل عملیاتی جاری سازی برنامه جامع نوآوری همراه اول را معرفی کرد؛ در این مدل زیرساخت های آزمایشگاهی، پژوهشی، سرمایه گذاری، شتابدهی، آموزشی و توسعه محصول اکوسیستم نوآوری همراه اول با بیان ماموریت هر یک تشریح شد.
تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی حوزه سلامت
سخنرانی دوم به «مدل های کاربردی هوش مصنوعی در صنعت سلامت و چالش های پیش رو» اختصاص داشت که بهمن منصوری از تیم مدیریتی استارتاپ نبض هوشمند سلامت اقدام به ارائه آن کرد.
وی رشد تکنولوژی های محاسباتی را باعث تبدیل شدن هوش مصنوعی به یکی از اصلی ترین ترندهای تکنولوژی دانست و اظهار کرد: حوزه سلامت به واسطه ساختار تجربی کاملا بر مبنای داده و اطلاعات بنا شده است، بنابراین هوش مصنوعی می تواند نقش اساسی در این حوزه ایفا کند اما هوش مصنوعی در این حوزه آن چنان که در حوزه های دیگر رشد کرده، رشد نکرده است.
منصوری در این ارائه به بررسی ریشه این عقب ماندگی پرداخت و درنهایت با یک مساله واقعی، راهکارهای جبران این موضوع را پیشنهاد داد.
وی تصریح کرد: با بررسی چالش های حوزه سلامت و حوزه هوش مصنوعی به یک ویژگی مشترک «نبود داده با کیفیت و دستگاه های مناسب برای ثبت داده های با کیفیت» می رسیم که یکی از مشکلات اساسی این حوزه می رسیم؛ در واقع اصلی ترین دلیل عقب بودن هوش مصنوعی در پزشکی نبود داده مناسب برای پردازش است.
منصوری برای اینکه موضوع شفاف تر شود، با بیان یک مسأله واقعی در حوزه قلب و عروق گفت که براساس آمار وزارت بهداشت و WHO، بیش از 44 درصد مرگ و میر در کشور ما به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است که این یعنی چیزی حدود 1.5 برابر دنیا؛ همچنین 20 درصد مرگ و میر ناگهانی دنیا به دلیل اریتمی های قلبی است که از میزان مرگ و میر به دلیل همه سرطانها بیشتر است اما نکته اساسی این است که 80 درصد این بیماریها «قابل پیشگیری» است.
انواع دادههای قلبی و عروقی که داریم شامل 1. دادههای مکانیکی و صوتی قلب با ابزار «گوشی پزشکی»، 2. دادههای الکتریکی قلب با ابزار «دستگاه نوار قلب» و 3. دادههای گرافی قلب با ابزار ناکو کاردیوگرافی و دیگر دادههای تصویری» و 4. دادههای بالینی است.
منصوری گفت: حالا فرض کنید که میخواهید با الکتروکاردیوگراف و با هوش مصنوعی تشخیص بیماری دهید؛ یک میلیون داده میخواهید که اگر 25 بیمارستان را بسیج کنید و به صورت تمام وقت داده ثبت کنند و به طور مداوم هم بیمار مراجعه کند، هر داده حدود 10 دقیقه زمان میبرد که با این آمار حدود 32 ماه زمان نیاز است.
وی با تأکید بر اینکه این عدد خیلی بزرگ و طولانی است، بیان کرد: بنابراین ساختار دستگاههای موجود برای ثبت این تعداد داده مناسب نیست، هزینه بسیار بالاست، سختی ثبت داده بالا است، حجم و وزن دستگاه زیاد است و حتما باید اپراتور حضور داشته باشد.
منصوری خاطرنشان کرد: حالا بیاید تصور کنید که دستگاهی وجود دارد که به صورت همگانی در اختیار خانواده است. همیشه میتواند همراه شان باشد. در هر لحظه و هر جایی بتوانند بدون نیاز به اپراتور «نوار قلب» ثبت کنند و درنهایت یک دقیقه زمان ببرد و این داده مستقیم در پرونده سلامت به صورت دیجیتال ذخیره شود.
به گفته او، این دقیقا راه حلی است که اخیرا در دنیا پیش گرفته شده است و میتواند مشکل اساسی هوش مصنوعی یعنی نبود ابزار مناسب برای ثبت داده و نبود داده مناسب را حل کند و این دقیقا کاری است که شرکت «نبض هوشمند سلامت» انجام میدهد.
شرکت نبض، گجتهایی طراحی کرده است که سه ویژگی تکنولوژیهای آینده «دسترسی همگانی»، «کاهش وابستگی زمان و مکان» «کاهش هزینه» را دارد و از طرف دیگر اصل اساسی در طراحیهای شرکت نبض آوا قابلیت تصمیمگیری پزشک است.
به گفته منصوری بهنظر میرسد که با این روند، به زودی شرکت نبض بتواند تغییرات اساسی در ساختار هوش مصنوعی در حوزه سلامت ایجاد کند.
ثبت دیدگاه