ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم ندارد

ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم ندارد

ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم ندارد؛ رییس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد که ریشه مشکل معیشتی مردم به غیر از تورم و افزایش قیمت‌ها از این است که در سال‌های اخیر ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم نداشته است.

به گزارش ، داود منظور که در برنامه پاسخگویی برخط و ارزیابی عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور سخن می‌گفت با اشاره به اینکه حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی از وظایف سازمان برنامه و بودجه است، گفت: باید بیش از پیش مردم به‌ویژه گروه‌های نیازمند و کم‌درآمد را به آینده امیدوار کنیم و در همین زمینه برنامه‌های حمایتی برای پنج دهک اول داریم.

منظور درباره دغدغه جدی معیشت بازنشستگان و اینکه چرا با افزایش قیمت‌ها و تورم در سال‌ها و سنوات اخیر قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافته است، اظهار داشت: ریشه مشکل به غیر از تورم و افزایش قیمت‌ها از این مسأله نشأت می‌گیرد که در سال‌های اخیر ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم نداشته است و به‌عنوان نمونه اگر در سنوات گذشته نرخ تورم حدود ۴۵ درصد بوده است حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته و تکرار این مسأله باعث کاهش قدرت مردم و مشکلاتی از این دست شده است.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم درصدد است تا بتواند از سویی نرخ تورم را تا پایان 1402 بالغ‌بر ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهد و برای جبران عقب‌افتادگی‌های حقوق نیز باید از سال آینده تلاش کنیم با افزایش منابع، درصد رشد حقوق‌ها را نسبت به امسال و سال‌های گذشته بالاتر ببریم.

او تأکید کرد که البته صندوق‌های بازنشستگی نیز موظف هستند کسوراتی را که می‌گیرند را مولدسازی کرده تا هنگامی که فرد بازنشسته شد مستمری در خوری را به او بدهند.

معاون رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: برای حل مشکل مستمری بازنشستگان در دولت برنامه‌ریزی‌هایی کردیم که ملاک تعیین مستمری حقوق و مزایا دو سال آخر یک بازنشسته نباشد. درواقع آسیب‌شناسی لازم در لایحه برنامه هفتم در این زمینه صورت گرفته و درصددیم اصلاحات مورد نیاز را به‌گونه‌ای انجام دهیم که تقاوت‌ها بین حقوق بازنشستگان و شاغلان کمتر شود.

منظور درباره عدم اجرای افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و ماده ۲۷ قانون حقوق معلولان برای پرداخت پنج میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به آن‌هایی که معلولیت شدید و بسیار شدید، توضیح داد که در این زمینه تابع قانون بودجه هستیم؛ براساس قانون میزان افزایش حقوق برای معلولان و مددجویان کمیته امداد ۴۰ درصد در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده و اگر تاکنون این افزایش اعمال نشده پیگیری می‌کنیم تا ضمن افزایش ۴۰ درصدی معوقات امسال نیز پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه بودجه ادامه داد: اما برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین به بودجه هنگفتی نیاز داریم که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود البته این منابع باید در لوایح بودجه پیش‌بینی شود. بنابراین باید تلاش کنیم برای سال آینده منابع را بهتر پیش‌بینی کنیم تا قانون را به طور کامل اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: برخی مواقع نمایندگان مجلس قوانینی را تصویب می‌کنند اما به الزامات اجرایی آن توجه نمی‌کنند و این مصوبات دولت را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...