طرح کشت قراردادی منتظر ابلاغ است

طرح کشت قراردادی منتظر ابلاغ است

طرح کشت قراردادی منتظر ابلاغ است؛ وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که هفته آینده دستورالعمل اجرایی طرح کشاورزی قراردادی به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

به گزارش ، محمدعلی نیکبخت در جلسه طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای کشور اعلام کرد که دستورالعمل اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آینده نزدیک تصویب و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین افزود که از توانمندی سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها استفاده شود.

نیکبخت اضافه کرد که در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها باید از توان تشکل‌ها بهره‌مند شویم و تشکل‌ها با صنایع مرتبط برای خرید محصولات دیم قرارداد منعقد و خرید محصول از کشاورزان را برعهده گیرند.

بنابر اعلام فائو، کشت قراردادی یک نوع شبکه تولید در کشاورزی است که طبق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شده و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول بیان می‌شود.

خریدار که به‌طور معمول شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید، آموزش کشاورزان و بازاریابی هستند و کشاورزان تنها باید تمرکز خود را روی کشت بگذارند.

به‌گفته برخی از مسئولان بخش کشاورزی اکنون فقط یک درصد کشاورزی ایران در قالب کشاورزی قراردادی قرار دارد در حالیکه متوسط کشاورزی قراردادی در جهان ۴۰ درصد است.

در حال حاضر محصولاتی همچون گندم، نیشکر، دانه‌های روغنی، توتون و برنج تحت پوشش کشت قراردادی هستند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...