تخصیص منابع درآمدی پایدار برای اصناف

تخصیص منابع درآمدی پایدار برای اصناف

تخصیص منابع درآمدی پایدار برای اصناف؛ در برنامه هفتم توسعه برای تشکل‌های صنفی و اتاق‌های اصناف نیز همچون اتاق‌های بازرگانی و تعاون، منابع درآمدی در نظر گرفته شود.

به گزارش ، نشست تخصصی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران و هیأت رئیسه اتاق اصناف استان کرمان و شهرستان‌های استان با مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه 1402 در هتل پارس کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست با اشاره به اینکه اصناف در یک کلام جهادگران عرصه اقتصاد هستند، اظهار داشت: اصناف همیشه یار و یاور نظام بوده‌اند و خواهند بود و کسبه سنتی شرکای نظام هستند.

حسین طاهرمحمدی اضافه کرد: ما در قانون برنامه هفتم چند موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ ازجمله اینکه باتوجه به شرایط سخت اقتصادی برای تشکل‌های صنفی و اتاق‌های اصناف نیز همچون اتاق‌های بازرگانی و تعاون، منابع درآمدی در نظر گرفته شود.

طاهرمحمدی ادامه داد: همچنین لازم است در برنامه هفتم توسعه، برای اصناف در زمینه شکایات، هزینه متعارفی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: پیشکسوتان بازار، بازوی نظام هستند و از مجلس انقلابی درخواست داریم یک اقدام انقلابی انجام دهد و در برنامه هفتم حق پیشکسوتان را احیا کند.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه، به طور کلی صنوف گردشگری از ذیل قانون نظام صنفی حذف شدند. اما پیگیر آن هستیم که این اتفاق در قانون هفتم تکرار نشود چراکه در اجرا شاهد هستیم یک مغازه پروانه خود را از گردشگری گرفته و با چند قدم فاصله، مغازه مشابهی از اتحادیه، پروانه کسب گرفته است.

به‌گفته وی، این دوگانگی منجر به دشواری در نظارت و ارائه خدمات شده است؛ قانون در تعریف گردشگری، گردشگر را احصا کرده است و ارکان «بیش از ۲۴ ساعت»، «نه برای کار» و «به قصد مسافرت» را بیان کرده است اما در آیین‌نامه دامنه این تعریف وسعت یافته و مشمول خروج از صلاحیت شده است.

رییس اتاق اصناف ایران یادآور شد: هر هفته صنوف مختلف پیشنهاد ایجاد اتحادیه‌های کشوری را می‌دهند اما تا زمانی که ضرورت آن اثبات نشود، این پیشنهادات را نمی‌توان اجرا کرد.

طاهرمحمدی خطاب به نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت که برای حمایت از واحد‌های تولیدی، نیاز نیست وام و تسهیلات اختصاص داده شود اما نیاز است تا در قانون‌گذاری واحد‌های تولیدی را مستثنی کنید. به عنوان نمونه برخی دانش‌بنیان‌ها از مالیات معاف هستند. مجلس برای واحد‌های تولیدی نیز شاخصی بگذارد که به نسبت تجهیزات و توان خروجی از مالیات، بیمه، آب، برق و ... معاف شوند.

او افزود: تبصره ۷ ماده ۷۲ که درآمدهای حاصل از جرائم صنفی را تسهیم کرده است، مقدار اندکی از آن به اتاق اصناف ایران پرداخت شده است که طبق فرمولی بین اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها تقسیم شده است. اما این مقدار کمتر از مقداری است که پیش‌بینی می‌شود. بنابراین دوباره از نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، طاهرمحمدی در پاسخ به انتقادی مبنی بر عدم تخصیص سوخت نانوایی‌‌ها در سامانه جدید گفت: با ارائه گزارشی مکتوب از سوی مطلعین به اتاق اصناف ایران به فوریت پیگیری می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران از انتصاب محسن ربیعی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان کرمان به عنوان رئیس کارگروه پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی خبر داد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...