پهپادها را پلاک کنید

پهپادها را پلاک کنید

پهپادها را پلاک کنید؛ پهپادها دو ماه فرصت دارند پلاک‌گذاری شوند و پس از آن، فرصت پلاک‌گذاری را به پهپادهایی می‌دهیم که تولید داخل باشند و یا از مجاری قانونی وارد شوند.

به گزارش صنعت‌صنف، رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی خبری در این‌باره گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک رجیسترشده و حدود ۱۱ هزار پهپاد داریم که در سازمان هواپیمایی پلاک شده‌اند.

مهدی قرنلی افزود: البته پهپادها به صرف داشتن پلاک اجازه پرواز ندارند، بلکه شرکت‌های حقوقی مجوز عملیات شامل عکس‌برداری و کشاورزی از ما می‌گیرند و وقتی این شرکت ثبت می‌شود تعدادی پهپاد در پروانه بهره‌برداری‌اش دارد و هرکس بخواهد پرواز کند باید از این شرکت‌ها مجوز بگیرد، بنابراین به این صورت نیست که هر کس پهپاد پلاک‌شده داشته باشد بتواند پرواز کند.

قرنلی درباره موضوع توقف پلاک‌گذاری پهپادها توضیح داد: سازمان هواپیمای کشوری وظیفه سامان‌دهی این پروازها را دارد و ما تصمیم گرفتیم برای ایمنی و کنترل فضای کشور، پهپادها را کنترل کنیم و به همین دلیل چندبار اعلام کردیم کسانی که پهپاد دارند برای‌ پلاک‌گذاری اقدام کنند؛ اما دیدیم که این پهپادها از مجاری مختلفی وارد می‌شود و باید بتوانیم ورودی کشور را کنترل کنیم، بنابراین برای بحث پلاک کردن پهپادها، فرصت دوماهه گذاشتیم برای کسانیکه تاکنون موفق به پلاک‌گذاری نشدند.

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: بعد از این فرصت هم پلاک‌گذاری را به پهپادهایی می‌دهیم که تولید داخل باشند و از مجاری قانونی وارد شوند. حدود شش شرکت در حوزه غیرنظامی برای تولید پهپاد بررسی کردیم و یک شرکت هم پهپاد کشاورز تولید می‌کند. تا دو ماه آینده هم به حدود شش شرکت تولیدکننده که استاندارهای سازمان را داشته باشند، مجوز می‌دهیم که نیاز داخل برطرف شود و به واردات نیاز نداشته باشیم و حتی اقدام به صادرات کنیم.

قرنلی ادامه داد: مشکلی برای تامین قطعات نداریم و تحریم نیستیم. اگر هواپیمایی به لحاظ استاندارد و ایمنی مشکلی نداشته باشد، می‌توان به واردات آن اقدام کرد. ناوگان فوق سبک هم ناوگان نویی است و سن آنها پایین است و مشکل تحریمی برای واردات آنها وجود ندارد.

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیماهایی داریم که بدون سوختگیری تا وان ترکیه هم می‌توانند بروند، گفت: هر مالک شخصی‌ می‌تواند با پرکردن لاین پروازی، پرواز کند به جز از فرودگاه‌های امام خمینی (ه)، مهرآباد، شیراز و اصفهان که ترافیک پروازی دارند اما در تهران فرودگاه‌های پیام، آزادی و ایوانکی به این پرنده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

گفتنی است هواپیمای فوق سبک‌ شامل ریزپرنده‌ها، ‌پرنده‌های کنترل از راه دور، سقوط آزاد و هواپیماهای دونفره فوق‌سبک می‌شود؛ طبق دستور دولت هر پرنده‌ای با وزن زیر۶۰۰ کیلوگرم در فضای کشور پرواز کند، در دسته‌بندی فوق‌سبک قرار می‌گیرد و درحال حاضر ۲۶۰ تا ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق‌سبک دونفره با کاربری آموزشی، تفریحی و شخصی وجود دارد.

در حال حاضر از پرنده‌های فوق سبک برای عکس‌برداری تخصصی در اکتشاف معادن با حسگرهای تشخیص فلزات، نقشه‌برداری شهرداری‌ها، در حوزه کشاورزی برای آبیاری و همچنین در حوزه امداد و نجات برای انتقال نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...