آزادسازی 6 میلیارد دلار طلب ایران از کره

آزادسازی 6 میلیارد دلار طلب ایران از کره

آزادسازی 6 میلیارد دلار طلب ایران از کره؛ رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی همه منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی خبر داد که به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود.

به گزارش ، محمدرضا فرزین در پیامی نوشت: به تیم دیپلماسی ارزی به‌دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.

لازم به تاکید است که متاسفانه نزدیک به 7 میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه 90 به‌صورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به‌دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری روبه‌رو شد.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد.

فرزین ادامه داد: بر همین اساس، به زودی همه این منابع یورویی به حساب‌های 6 بانک ایرانی در قطر واریز و به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد.

پیش از این هم روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی ازجمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر بیان نشده است. نیویورک تایمز به نقل از دو منبع مطلع نوشت که یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

این روزنامه گزارش داد که سه زندانی نام‌برده و یکی از ۲ زندانی ناشناس پنجشنبه گذشته از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. آنها قرار است چندین هفته در این هتل بمانند تا ایران به آنها اجازه خروج از کشور را بدهد.

بنابر اعلام ایسنا، مجموع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حدود ۱۲ میلیارد یورو است؛ ۶ میلیارد یورو از این عدد سهم کره جنوبی بوده که در حال حاضر در بانک سوییس است و قرار شده این منابع ارزی به یورو تبدیل شده و طی روزهای آتی به حساب  دو بانک  قطری واریز شود.

البته براساس توافقات صورت گرفته ۶ بانک ایرانی از یک ماه گذشته در دو بانک قطری افتتاح حساب کرده‌اند و به محض تبدیل این منابع ارزی به یورو، قرار است در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ۶ میلیارد یورو دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک TBI عراق است و قرار شده از طریق همین دو بانک قطری، این منابع نیز در اختیار شش بانک ایرانی مورد نظر قرار گیرد.

برخلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزادسازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است. ایران نیز قرار است از این منابع برای خرید کالاهای اساسی دارو و دیگر اقلام کالایی استفاده کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...