تضعیف قطعه‌سازان داخل در ورود خودرو‌های کارکرده

تضعیف قطعه‌سازان داخل در ورود خودرو‌های کارکرده

تضعیف قطعه‌سازان داخل در ورود خودرو‌های کارکرده؛ هیچ شیوه‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات و لوازم یدکی خودروهای کارکرده وارداتی تهیه نشده است.

به گزارش ، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان این مطلب درباره هماهنگی با قطعه‌سازان برای تولید، تامین و خدمات پس از فروش قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: با قطعه‌سازان هیچگونه هماهنگی در زمینه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی صورت نگرفته، اما قطعه‌سازان بخش‌هایی را که می‌توانند تامین می‌کنند.

محمدرضا نجفی‌منش ادامه داد: متاسفانه فضا به نحوی است که به جای تولید داخل همه را به سمت واردات سوق می‌دهند و این خطری برای کشور است که زحمات طولانی‌مدت تولیدکنندگان از دستمان خارج شود.

نجفی‌منش درباره شیوه‌نامه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی که آیا قرار است قطعات به‌طور مستقیم از واردات تامین شود یا اینکه از ظرفیت قطعه‌سازی براساس اسناد بالادستی در این زمینه استفاده شود، تصریح کرد: هیچ شیوه‌نامه‌ای در این زمینه تهیه نشده و به‌طور قطع به سمت واردات قطعه می‌رود یعنی ما هم واردات خودرو و هم واردات قطعات خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه میزان واردات قطعه برای خودرو‌های کارکرده رقم بالایی است، ادامه داد: خودروی کارکرده برخلاف خودروی نو از همان بدو ورود به قطعه نیاز دارد و دراین زمینه متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

وی درباره وجود تفکری مبنی بر ظرفیت تامین قطعات داخلی و نبود ظرفیت اضافی برای تامین قطعات خودرو‌های وارداتی، یادآور شد: هم‌اکنون ظرفیت تولید قطعه برای 2 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، اما سال گذشته تولید خودرو به بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه هم نرسید.

نجفی‌منش اضافه کرد: متاسفانه درباره اینکه چه خودرویی، چگونه و با نیاز چند قطعه اصلی و متفرقه وارد می‌شود هیچگونه برنامه‌ریزی نشده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درخصوص گلایه مردم از کیفیت بدنه خودرو و قطعات تولید داخل براساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از راهکار‌های توجیه واردات، سرکوب تولیدات داخل با فضاسازی‌هایی همچون ادعای گرانی و نبود کیفیت قطعات تولیدی و محصولات داخلی است در حالیکه همه قطعات تولیدی در کشور مطابق استاندارد است.

نجفی‌منش در پاسخ به پرسشی درباره چالش میان تولیدکننده برای تولید محصول با کیفیت A و خواست کارفرما برای تحویل کالا با قیمت تعیین شده که منتج به کیفیت B می‌شود، گفت: قطعه خودرو، کالایی است که نمی‌تواند بدون کیفیت تولید شود و در صورت نبود کیفیت خودرو در شروع حرکت از حرکت بازمی‌ایستد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، مطالبه قطعه‌سازان را بیش از 50 هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: مطالبات قطعه‌سازان که برخی به 3 ماهه و حتی یکساله می‌رسد، معضل و مانعی بر سر راه تولیدکنندگان در شرایط خرید نقدی است، علاوه‌بر این پرداخت به موقع دستمزد کارگر، بیمه و مالیات منوط به دریافت به موقع وجه تولید است در غیر این‌صورت تولیدکننده با چالش روبه‌رو خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...