خودتحریمی‌ها نخستین مانع صادرات کشاورزی است

خودتحریمی‌ها نخستین مانع صادرات کشاورزی است

خودتحریمی‌ها نخستین مانع صادرات کشاورزی است؛ ما شاهد خودتحریمی هستیم و برخی وزارتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های ما خودشان نخستین سنگر مستحكم درخصوص صادرات محصولات كشاورزی هستند.

به گزارش ، رئیس بنیاد ملی گندمكاران كشور با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره چگونگی رفع موانع تجارت محصولات كشاورزی اظهار داشت: بحث كشاورزی در دو موضوع تولید و بازرگانی خلاصه می‌شود.

عطاء‌الله هاشمی نعمتی افزود: تا زمانیكه سیاست بازرگانی معقولی در بخش تجارت داخلی و بین‌المللی كشاورزی نداشته باشیم و نیازهای واقعی داخل را برآورده نكنیم همین فراز و نشیب‌ها و نابسامانی‌ها را در بازار داخل خواهیم داشت.

هاشمی نعمتی با اشاره به اینكه دولت‌ها درباره تولید و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی موظف به حمایت، هدایت و نظارت هستند، گفت: دولت‌ها باید بستر را برای تجارت خارجی فراهم كنند كه ازجمله این بسترها، بستن پیمان‌های خارجی مدون و قابل اتكاست.

وی خاطرنشان كرد: ما طرح الگوی كشت را فقط روی كاغذ داریم اما الزامات آن فراهم نیست ضمن اینكه خود طرح هم اشكالاتی دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمكاران كشور ادامه داد: كشاورز با هزاران مصیبت محصولات كشاورزی را تولید می‌كند و همه مرارت‌ها و مشقت‌های بخش تولید را به جان می‌خرد اما متأسفانه از زمان عرضه وارد چالش می‌شود و دلیلش هم این است كه بازار هدف مشخص نیست.

وی اضافه کرد: تجارت خارجی ما بستگی به همت خودمان دارد اما متاسفانه شاهد خودتحریمی‌هایی هستیم و برخی وزارتخانه‌ها و موسسات و سازمان‌های ما خودشان نخستین سنگر مستحكم درخصوص صادرات محصولات كشاورزی هستند.

هاشمی نعمتی از ناپایداری قوانین و نبود آمایش سرزمین و بازرگانی در حوزه داخلی و خارجی به‌عنوان یك چالش نام برد و گفت: در بسیاری از موارد دستورالعمل‌های خلق‌الساعه وزارتخانه‌ای و سازمانی به قوانین می‌چربد و تمام قوانین را كنار می‌زند.

او با انتقاد از اینكه تجارت خارجی ما تعریف شده نیست، تصریح كرد: ما فقط با چند كشور قابلیت و امكان صادرات داریم درصورتیكه باید روابط دوستانه، سیاسی و اقتصادی كشورمان با دنیا تقویت شود و با كشورهای بیشتری تجارت خارجی انجام دهیم.

وی از سرمایه‌گذاری ناچیز در بخش كشاورزی انتقاد کرد و یادآور شد: سرمایه‌گذاری نه تنها در مزرعه بلكه بعد از تولید هم باید باشد اما متأسفانه سهم كشاورزی در تولید ناخالص داخلی بین 9.5 تا ۱۰ درصد است و این در حالیست كه سرمایه‌گذاری حتی یک درصد هم انجام نمی‌شود.

پرداخت مابه‌التفاوت پول خرید گندم تا پایان شهریور

رئیس بنیاد ملی گندمكاران كشور در ادامه این برنامه درباره گلایه كشاورزان از اینكه قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: ما نرخ خرید تضمینی ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم را در سال گذشته قطعی كردیم و حتی مصوب كردیم كه اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در رشد تورم و افزایش هزینه‌های تولید رخ داد قابل تضمین باشد.

عطاء‌الله هاشمی نعمتی با تأكید بر اینكه خرید تضمینی گندم با قیمت ۱۵ هزار تومان قطعی است ادامه داد: از آنجا كه ما اعتبارات پرداخت وجه گندم را به هدفمندسازی یارانه‌ها گره زدیم بنابراین در كسب منابع، پایداری چندانی نداشتیم اما کشاورزان و گندمکاران خیالشان راحت باشد که مابه‌التفاوت آن تا پایان شهریورماه پرداخت می‌شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...