گولدین برنده نوبل اقتصاد 2023 شد

گولدین برنده نوبل اقتصاد 2023 شد

گولدین برنده نوبل اقتصاد 2023 شد؛ استاد دانشگاه هاروارد به‌دلیل مطالعات خود در زمینه نقش زنان در بازار کار برنده نوبل اقتصاد شناخته شد.

به گزارش صنعت‌صنف، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه ۹ اکتبر اعلام کرد کلودیا گلدن به‌دلیل تلاش‌هایش «در گسترش درک جهان از نتایج بازار کار زنان» برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ شده است.

در بیانیه کمیته نوبل آمده است: «کلودیا گولدین نخستین تحلیل جامع از درآمد زنان و مشارکت آنها در بازار کار طی قرون را ارائه داده است. گلدین با جستجو در آرشیوها و گردآوری و تصحیح داده‌های تاریخی، توانسته حقایق جدید و اغلب شگفت‌انگیزی را ارائه دهد. این واقعیت که انتخاب‌های زنان اغلب محدود به ازدواج و مسئولیت خانه و خانواده بوده و هست در مرکز تحلیل‌ها و مدل‌های توضیحی او قرار دارد.

نقطه دید او فراتر از مرزهای ایالات متحده قرار داشته و الگوهای مشابهی در بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده شده است. تحقیقات او به ما درک بهتری از بازارهای کار دیروز، امروز و فردا می‌دهد».

جایزه نوبل اقتصاد در سال 1968 توسط بانک مرکزی سوئیس راه‌اندازی شده است. مبلغ این جایزه قابل توجه و در حدود 1 میلیون دلار است و شاید مهمترین دلیل اهمیت این جایزه در سطح افکار عمومی و رسانه‌ای همین رقم بالای جایزه آن است.

برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سه سال اخیر به ترتیب در سال 2022 میلادی بن برنانکه، داگلاس دایموند و فیلیپ دیبویچ، در 2021، دیوید کارد، جشوا آنگریست و گایدو ایمبنز و در 2020، پل میلگروم و رابرت ویلسون بودند.

بنابر این اعلام، خانم گلدن در سال ۱۹۹۰ به نخستین زنی تبدیل شد که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئيس انجمن اقتصادی آمریکا بود.

گلدن پیش از این هم برنده جوایز متعددی شده بود که از آن جمله می‌توان به جایزه اقتصاد بنیاد BBVA اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ جایزه خود را به‌دلیل تحقیقات و تلاش‌های این اقتصاددان در «تحلیل شکاف جنسیتی» به کلودیا گلدن اعطا کرده بود.

این پنجاه و پنجمین جایزه نوبل اقتصاد است که به یک اقتصاددان تعلق می‌گیرد. نخستین بار در سال ۱۹۶۹ اعطای این جایزه راه‌اندازی شد و از آن زمان، هر سال به یک یا چند اقتصاددانی که در آن سال تئوری‌ها و تحقیقاتشان کارآمد و قابل توجه بوده، اهدا شده است.

این جایزه که به یاد آلفرد نوبل از سوی بانک مرکزی سوئد در حوزه علوم اقتصادی اعطا می‌شود برابر ۱۰ میلیون کرون سوئدی (۹۱۲.۴ هزار یورو) است.

انتخاب اقتصاددان‌های آمریکایی به‌طور تقریبی به یک سنت در اعطای جوایز نوبل تبدیل شده است. سال گذشته نیز سه اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل اقتصاد شده بودند.

مردانه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نوبل اقتصاد است به طوری که از سال 1968 تاکنون تنها 3 زن توانسته‌اند نوبل اقتصاد را دریافت کنند این در حالی است که تعداد برندگان مرد 90 نفر بوده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...