اصفهان و شیراز به هم نزدیکتر شدند
اصفهان و شیراز به هم نزدیکتر شدند؛ با بهرهبرداری از آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومانی شیراز-اصفهان مسافت بین این دو شهر ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
به گزارش صنعتصنف، آزادراه شیراز – اصفهان به طول کلی 370 کیلومتر بهعنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور حدفاصل شیراز – ایزدخواست به طول 212 کیلومتر به بهرهبرداری رسید تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بینالمللی از بندر انزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.
آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول 212 کیلومتر بهعنوان بخشی از آزادراه شیراز – اصفهان در 4 خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با مشارکت سرمایهگذاران تکمیل شده و به زودی افتتاح میشود.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بالغبر 50 درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایهگذاران نیز 50 درصد دیگر سرمایهگذاری این آزادراه را با هزینه 8 هزار میلیارد تومان برعهده داشتهاند و براساس ارزیابیها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهرهبرداری است 25 هزار میلیاردتومان برآورده شده است.
آزادراه شیراز – اصفهان به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است.
عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول 225 کیلومتر در 7 قطعه برنامهریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول 107 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید میگذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول 118 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان وصل میشود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود 116 کیلومتر حدفاصل شهرضا – سهراهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد. هماکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهرهبرداری از 212 کیلومتر از آزادراه شیراز – اصفهان، حدفاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت 134 کیلومتر فاصله شیراز تا اصفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش 550 نفر کشته و مجروح در سال، صرفهجویی اقتصادی 4 هزار میلیارد تومانی در سال، کاهش مصرف سوخت 136 میلیون لیتر در سال، کاهش 120 دقیقهای زمان سفر و کاهش خسارات سوانح به مبلغ 312 میلیارد تومان است.
همچنین، استفاده از روسازی بتنی برای نخستین بار در کشور، ملاحظات زیستمحیطی کاشت 100 هزار اصله نهال در حریم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبا شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوههای زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.
در طول مسیر این پروژه آزادراهی، 25 دستگاه پل بزرگ به طول 2370 متر و 592 دستگاه پل کوچک به طول 8 هزار متر اجرا شده بالغبر 10 مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.
پل سردار سلیمانی به طول 264 متر یکی از پلهای خاص این مسیر آزادراهی است که در قطعه 3 واقع شده و روی دره رودخانه سپیدرود بهعنوان مرتفعترین پل آزادراهی احداث شده است. عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی در 48 ماه به طول انجامیده است.
بنابر اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور به منظور ارتباط دریایخزر به خلیجفارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی میشود.
آزادراه شیراز – اصفهان به طول 370 کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهدهدار است. این آزادراه به عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل میکند از این رو باتوجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا میکند.
همچنین باتوجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر باتوجه به وجود دو قطب گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهرهبرداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.
ثبت دیدگاه