سرمایهگذاری 2600 میلیارد تومانی کشتیرانی برای ساخت واگن
گروه کشتیرانی طی سال گذشته درمجموع 1300 میلیارد تومان در حوزه ساخت واگن سرمایهگذاری کرده و در امسال و سال آینده نیز بالغبر ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری خواهد کرد.
به گزارش صنعتصنف، معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: گروه کشتیرانی طی سال گذشته و امسال درمجموع بالغبر ۱۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه خرید واگن در صنایع داخلی سرمایهگذاری کرده است.
امیر بیات در حاشیه رونمایی از نخستین واگن لبه بلند تولید شده از محل قرارداد ۲۰۰ دستگاه واگن با شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت واگن پارس مپنا، اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی درراستای منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت سیزدهم، مبنی بر گسترش فعالیتها در کریدورها و توسعه دریامحور و براساس سیاستهای هیأت مدیره گروه، موضوع لجستیک و تأمین زنجیره حملونقل را به صورت فعال دنبال میکند.
وی تصریح کرد: شرکت حملونقل ترکیبی بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه کشتیرانی از سال ۱۳۸۳ تا امروز هیچگونه واگنی خریداری نکرده بود اما پس از ۱۸ سال خرید ۳۰۰ دستگاه انواع واگن را آغاز کرد که گام بزرگی برای تقویت و فعالیتهای لجستیکی در گروه کشتیرانی است.
بیات با اشاره به توجه ویژه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ساخت داخل و بهره بردن از توانمندی صنایع داخلی، گفت: به دنبال کمک به تولیدکنندگان داخلی هستیم و امیدواریم براساس برنامهریزی صورت گرفته در گروه کشتیرانی، تا پایان سال 1402 قرارداد حدود ۴۰۰ دستگاه واگن ازجمله ۱۵۰ واگن چندمنظوره و ۲۵۰ دستگاه واگن لبه بلند را نهایی کنیم.
وی با ابراز خرسندی نسبت به وضعیت تولید محصول در شرکت واگن پارس مپنا، افزود: امروز شاهد فعالیت و پویایی این شرکت و انتقال تکنولوژی و توسعه محصول هستیم و این پویایی و بازگشت به اوج قدرت، جای خوشحالی دارد.
بیات تاکید کرد: گروه کشتیرانی طی سال گذشته درمجموع 1300 میلیارد تومان در حوزه ساخت واگن سرمایهگذاری کرده است که در این میان قرارداد ۱۰۰ دستگاه واگن مسطح ۲۶ متری، ۱۶۸ دستگاه واگن لبه بلند و کوتاه به ارزش 800 میلیارد تومان با شرکت واگنسازی مپنا امضا شد و در سال جاری و سال آینده نیز دوباره ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری خواهیم کرد.
وی بیان کرد: قرارداد ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند امضا شده و امروز نخستین دستگاه آن رونمایی شد. این سفارش در حمل محمولههایی که از کریدور شمال و جنوب وارد کشور میشود، کاربرد خواهد داشت و به منظور توسعه فعالیتهای لجستیک در کشتیرانی برای انتقال محمولهها و توسعه کریدور شمال و جنوب استفاده خواهند شد.
بیات با بیان اینکه این سفارش طی چهار ماه ساخته خواهد شد، یادآور شد: کشتیرانی جهت حمایت از ساخت داخل، قراردادهای داخلی را دنبال میکند و حتی بهتازگی قرارداد ساخت و خرید چهار فروند کشتی کانتینری در دریای خزر را با شرکت صدرا امضا کرده است. همچنین قرارداد چهار فروند شناور با شرکت اروندان در جنوب کشور نیز امضا شده و این امر به منظور حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است.
معاون توسعه بازار هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: به منظور تسهیل انتقال حجم انبوه کالا و ارزان تمام شدن هزینه حملونقل، خطوط ریلی لازم است که برای فعال شدن خط ترانزیت و گسترش کریدور و توسعه حملونقل در کشور نیازمند همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی هستیم.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این آیین مدیر کارخانه واگن پارس مپنا نیز اظهار داشت: سفارشهای این قرارداد طی چهار ماه (هر ماه ۵۰ دستگاه واگن) تولید و تحویل خواهد شد.
محمدرضا شاهرخی تصریح کرد: این واگنها برای جابهجایی محمولههای فله، خاصه سنگ آهن و مواد معدنی استفاده خواهد شد و با سرمایهگذاری کشتیرانی می توانیم طی یک تا دو سال آینده همکاری خوبی با این مجموعه داشته و در مناقصات با قیمت رقابتی و حداکثر کیفیت حضور داشته باشیم.
شاهرخی اضافه کرد: نمونه خارجی این واگن در اروپا حدود ۸۰ هزار یورو قیمت دارد که قیمت آن در واگن پارس مپنا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایینتراست. بالغبر ۹۸ درصد تولید واگنهای باری در واگن پارس، داخلی است و قطعات بسیاری اندکی وارد میشود.
وی با تأکید بر اینکه اگر قیمت رقابتی وجود نداشته باشد، بهطور قطع متقاضیان واگن در کشور به سمت خرید از خارج میروند، گفت: باتوجه به کیفیتها و استانداردهای دریافت شده در تولید واگنهای باری، سفارشهایی از کشورهای اروپایی و اروپای شرقی مطرح شده است و امیدواریم دوباره بازار صادراتی خود را در بحث واگنهای باری و بوژی در اختیار بگیریم.
ثبت دیدگاه