حذف تدریجی ایران از بازار صادراتی عراق

حذف تدریجی ایران از بازار صادراتی عراق

حذف تدریجی ایران از بازار صادراتی عراق؛ اختلاف نرخ دینار در حواله بانکی و بازار آزاد در عراق، موقعیت کالای ایرانی در بازار این کشور را به مخاطره انداخته و توان رقابت صادرکنندگان ایرانی از بین رفته است.

به گزارش ، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این‌باره عنوان کرد که به‌دلیل عدم بهره‌گیری صادرکنندگان ایرانی از نظام بانکی و اختلاف نرخ دینار در حواله بانکی و بازار آزاد در عراق، موقعیت کالای ایرانی در بازار این کشور در مخاطره قرار گرفته و توان رقابت صادرکنندگان ایرانی از بین رفته است.

علیرضا کلاهی صمدی با ابراز نگرانی نسبت به واگذاری بازار عراق به کالاهای ترکیه‌ای، عربستانی و اماراتی گفت: شرایط کنونی، صادرکننده ایرانی را میان چند تیغه برنده قرار داده و رو به اضمحلال می‌برد. اکنون یکی از مسایل مهم که صادرات غیرنفتی را تحت تاثیر قرار داده، موضوع خاص صادرات به عراق است.

وی با بیان اینکه بازرگانان ایرانی به‌دلیل تحریم قادر به استفاده از شبکه بانکی در عملیات تجاری خود نیستند، ادامه داد: نرخ رسمی دلار در نظام بانکی عراق 1300 دینار است و طی دو الی سه هفته گذشته، این نرخ در بازار آزاد به بیش 1600 دینار هم رسید. در حال حاضر نیز نرخ دلار در بازار آزاد عراق حدود 1500 دینار است.

کلاهی صمدی افزود: تاجر عراقی از هر کشوری جز ایران کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، پروفرمای کالای موردنظر را نزد بانک برده و از سیستم بانکی حواله می‌کند و برای هر دلار 1300 دینار می‌‌پردازد. اما اگر بخواهد این کالا را از تاجر ایرانی خرید کند از آنجا که سیستم بانکی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، باید ارز را از صرافی تهیه کرده و نرخ بازار آزاد را برای هر دلار بپردازد.

او با اشاره به اینکه کالای ایرانی بین 16 تا 23 درصد، برای تاجر عراقی گران‌تر تمام می‌شود، تصریح کرد: این به معنای حذف کالای ایرانی در مقابل کالاهای ترک، عربستانی، اماراتی و اردنی است و با این اختلاف بهای ارز ما دیگر نمی‌توانیم در عراق رقابت کنیم.

او ادامه داد: گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق مذاکراتی داشته و قول‌هایی برای حل این مساله میان دو طرف رد و بدل شده است. اما صادرکنندگان همچنان دچار ابهام هستند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با کاهش تولید ناخالص داخلی و تضعیف تقاضای بازار داخل، تولیدکننده ایرانی به صادرات زنده است و یکی از بازارهای اصلی برای بخش خصوصی نیز بازار عراق است و انتظار می‌رود مسئولان در این زمینه تدبیر فوری داشته باشند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...