بازار پوشاک ایران در دست کالای استوک است

بازار پوشاک ایران در دست کالای استوک است

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می‌گوید پوشاکی که اکنون به کشور قاچاق می‌شود، ماهیتی استوک دارد.

به گزارش صنعت‌صنف، سعید جلالی قدیری با بیان اینکه استوک به معنی کالای از فصل خارج شده است و قیمت فروش این نوع پوشاک حتی از مجموع قیمت مواد اولیه و تولید آن پایین‌تر است، ادامه می‌دهد: نه تنها ایران که هیچ کشوری نمی‌تواند با این کالاها رقابت کند.

جلالی قدیری از کاهش سرانه مصرف پوشاک ایرانیان از 150 دلار به 100 دلار خبر داد و گفت که پوشاک استوک دیگر کشورها ازجمله ترکیه و بنگلادش به ایران سرازیر شده است.

وی با اشاره به اینکه «موضوع قاچاق در بازار پوشاک ایران چالشی دیرینه است» توضیح داد: اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از سال 1395 به دنبال آن بود که این مساله را حل کند و پیگیر‌ی‌های ما منجر به صدور دستورالعملی با عنوان ثبت نمایندگی برندهای خارجی از سوی وزارت صمت شد.

او افزود: در آن دوره، واردات پوشاک آزاد بود اما به‌رغم آزاد بودن واردات رسمی، کسی از مسیرهای قانونی اقدام به واردات پوشاک نمی‌کرد و بیشتر پوشاک داخل بازار، از محل قاچاق تامین می‌شد. آمار سال‌های 1395 و 1396 نشان می‌دهد که واردات قانونی پوشاک بیش از60 میلیون دلار بود و طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همان زمان، ارزش پوشاک قاچاق به سه میلیارد دلار می‌رسید؛ این یعنی، 98 درصد قاچاق و دو درصد واردات رسمی.

جلالی قدیری، با بیان اینکه در سال 1396، معادل 30 درصد بازار در اختیار کالای قاچاق بود، ادامه داد: اقدامات مختلفی برای مهار قاچاق صورت گرفت و این تلاش‌ها در نهایت به طرحی با عنوان مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سمت عرضه منتهی شد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اجرای آن شد. اجرای این طرح در دی ماه سال 1397 آغاز شد؛ اما به‌دلیل توقف مکرر و عدم استمرار اجرای آن، نتایجی که مد نظر بود، محقق نشد.

 به‌گفته وی کاهش ارزش لیر ترکیه و کاهش مصرف پوشاک در کل دنیا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا،‌ موجب افزایش قاچاق پوشاک به ایران شده است.

وی یادآور شد میزان مصرف در بازار پوشاک از 12 میلیارد دلار در سال 1396 به 8 میلیارددلار رسیده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...