بهرهگیری از بیگدیتای اپراتورهای همراه در پرداختهای اعتباری
بهرهگیری از بیگدیتای اپراتورهای همراه در پرداختهای اعتباری؛ بیگ دیتا موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور مزیتی است که میتواند به کمک صنعت بانکی کشور بیاید و به بحث «پرداخت اعتباری و خرد» رنگ و رویی ببخشد.
به گزارش صنعتصنف، نشست تخصصی «تلکو بانکها» با رویکرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مکمل امروز با حضور نمایندگانی از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت برگزار و مبحث تلکوبانکینگ به نقد گذاشته و حوزههای جدید پرداختهای اعتباری تشریح شد.
نشست تخصصی «تلکو بانکها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» ظهر امروز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت مخابرات ایران و حضور نمایندگانی از همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری برگزار شد.
در ابتدای این نشست تخصصی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران بهعنوان مدیر این نشست تخصصی با طرح این موضوع که تلکوبانک در عمل زاییده مشترک دو صنعت بانک و تلکام است و به واسطه جنبه فعالیتهای مشترکشان در سالهای اخیر و فعالیتهای نوآورانه در این دو صنعت پیدایش یافته است، اظهار داشت: به جهت عملیاتی مفهوم جدیدی نیست و قدمت یک دههای دارد؛ اما یک وجه از همگرایی این دو صنعت ناشی از فشار تقاضا از سمت مشتریان یا کشش بازار برای ارائه خدمات نوین و فناورانه در هر دو صنعت بوده است.
سیدمیثم سیدصالحی با بیان اینکه شرکتهای تلکامی همواره از دیرباز برای حفظ و نگهداشت مشترکان خود سعی داشتهاند تا در لبه تکنولوژی باشند، ابراز کرد: دغدغه حفظ مشترکان در سمت بانکها نیز وجود دارد و این همگرایی میتواند درنهایت به ارائه سرویسهای نوین، نرم و کمهزینه ختم شود زیرا در ترند بینالمللی، اغلب صنایع برای ادامه فعالیتهای خود نیازمند ایجاد ارتباطی وسیع با شرکتهای تلکامی هستند.
سیدصالحی پس از طرح موضوع کلی و بیان رویکرد این نشست تخصصی با طرح این پرسش که «در دنیا چه اتفاقی در حوزه تلکوبانکها افتاده است؟»، به استقبال اعضای حاضر در پنل رفت.
مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول نیز از دیگر اعضای کلیدی حاضر در پنل بود که رویکرد صحبتهایش معطوف به بازار داخلی و راهکارهای عملی همکاری بین بانکها و اپراتورها بود.
مصطفی درجزی با تأکید بر اینکه «تلکوبانک» راهکاری برای دسترسپذیرتر کردن است، اظهار کرد: بحث تلکوبانکها بهدلیل اینکه خدمات بانکی را بسیار در دسترس قرار میدهند، چندان جای بحث در کشور ما ندارد زیرا هم خدمات بانکی فناورانهای داریم و هم امکان استفاده از خدمات بانکی در هر جایی فراهم است.
درواقع درجزی کاربرد تلکوبانکینگ را مختص کشورهایی دانست که سرویسهای مخابراتی پیشرفته اما شبکه بانکی بهنسبت عقبماندهای از منظر تکنولوژی داشتند.
اما در مقابل مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول مباحثی ازجمله «پرداختهای مالی بر بستر موبایل» را جزو بروزترین مباحث جاری در دنیا دانست که در جلسات اخیر ITU نیز به آن پرداخته و درنهایت به این جمعبندی رسیدند که در این حوزه نیاز به رگولاتور مستقل از بانک و مخابرات وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه «پرداختهای نقدی» در دنیا جایگاه خود را از دست داده و حتی در حملونقلهای شهری نیز دیگر از مسافران پول نقد دریافت نمیشود، عنوان کرد: برای حرکت مطابق این چارچوب جهانی، این اپراتورها هستند که میتوانند حتی با وجود تحریمهای ظالمانه بینالمللی با سرویس رومینگ بینالمللی خود امکان پرداخت غیرنقدی مسافران ایرانی که به خارج از کشور رفتهاند را فراهم کنند.
اشاره درجزی به موضوع پرداختهای اعتباری و ابتکار عملی که اپراتورهای تلفن همراه در این حوزه دارند، باعث شد تا به مزیتهای اساسی اپراتورهای غالب تلفن همراه ازجمله «ضریب نفوذ بالا» و «سیمکارتهای دائمی» نیز بپردازد و از آنها به عنوان پیشنیازهایی برای ارائه خدمات پرداختی خرد مبتنی بر موبایل یاد کند.
وی همچنین یادآور شد: بیگ دیتا موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور مزیتی است که میتواند به کمک صنعت بانکی کشور بیاید و به بحث «پرداخت اعتباری و خرد» رنگ و رویی ببخشد.
درجزی در این باره گفت: بهعنوان نمونه همراه اول با در اختیار داشتن بیش از 20 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی، به راحتی میتواند بحث «توثیق» را راهبری کند و براساس اعتبار و رفتار مشترکان خود در شبکه، اقدام به ارائه اعتبار به آنها و ارتقای قدرت خریدشان کند.
کاهش 5 برابری هزینه بانکها
معاون دیجیتال ایرانسل نیز که دیگر نماینده حاضر در این پنل از سمت اپراتورهای تلفن همراه بود با بیان اینکه مهمترین مزیتی که اپراتورهای تلفن همراه میتوانند برای بانکها ایجاد کنند، کاهش هزینههای آنهاست، اظهار داشت: اگر این همکاری همین امروز شکل گیرد، اپراتورها با پیشنهاداتی که دارند میتوانند تا پنج برابر از هزینه بانکها بکاهند.
باقر صمدی تصریح کرد: همچنین تصور میکنیم توان تولید سوپراپهایی را در کشور داریم که هر آنچه موردنیاز بانکها باشد، ارائه دهد و علاوه بر آن امنیت زیرساختهای ما نیز میتواند پیشنهاد بسیار جذاب و کمککنندهای برای اپراتورها باشد تا به این سمت بیایند.
در ادامه صمدی ورود ایرانسل به بحث بانکداری را فعلا از طریق کیف پول دیجیتال دانست و یادآور شد: سعی کردیم این کار را براساس مجوزی که بانک مرکزی ارائه داد، پیش ببریم و به دنبال ورود به حوزههای دیگر ازجمله خرید اعتباری نیز هستیم.
سپس بلال مدحج بهعنوان مشاور حوزه تحول دیجیتال حاضر در این نشست که نیم نگاهی به روندهای جهانی داشت، گفت که «در دنیا حرکت از فراهمکنندگی سرویسهای ارتباطی به سمت فراهمکنندگی سرویسهای پلتفرمی است»؛ زمانیکه این اتفاق میافتد فراهمکننده سرویس پلتفرمی بهعنوان یک فراهمکننده سرویس ابری شناخته میشود و اقدام به ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس (BaaS) میکند.
وی در ادامه تشریح روند فعالیت تلکوبانکها و تأکید بر جایگاه شرکتهای تلکامی بهعنوان بازیگران جدی حوزههای کیف پول و پرداخت، به مدلهای کسبوکاری و درآمدی آنها در قالبهای «The Mobile Money Wallet»، «The Niche Preposition»، «The Telco Neobank» و «The Super App» هم اشاره کرد که کاربستهای آن در حال پیادهسازی و اجرا در اپراتورهای بینالمللی است.
مدیرکل یکپارچهسازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران هم ضمن همراهی و تأیید صحبتهای مدیران همراه اول و ایرانسل و دیدگاه آنها به این صنعت، به بیان اقدامات کلیدی مخابرات برای بسترسازی و توسعه زیرساختهای ارتباطی که میتواند کمککننده به موضوع بحث این نشست باشد، پرداخت.
امیررضا مغازهای اظهار کرد که شرکت مخابرات در حال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای رفع دغدغههای بانکها و شرکتهای پرداختی است و به زودی تفاوت چشمگیر آن را در بخش سرویسهایی که مبتنی بر ابر ارائه خواهد شد، احساس میکنیم.
در پایان این نشست که با ارائه مفاهیم و موضوعات متنوعی در زمینه پرداختهای اعتباری، موبایل بانکینگ، امتیازدهی اعتباری از طریق شبکه موبایل و... همراه بود، ضمن ارائه جمعبندی و اعلام آمادگی اپراتورهای تلفن همراه برای ورود به مباحث نوین و کمک به صنعت بانکی، فضای تعامل شرکتکنندگان در نشست با اعضای حاضر در پنل نیز فراهم شد.
ثبت دیدگاه