جشنواره‌ای از جنس خاک و نان و گلاب

جشنواره‌ای از جنس خاک و نان و گلاب

جشنواره‌ای از جنس خاک و نان و گلاب؛ هشتمین دوره جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب همزمان با 140 سالگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با قدردانی از برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

به گزارش ، در دوره هشتم جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب از 9 چهره حوزه کارآفرینی، کسب‌وکار و اقتصاد با اعطای لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب تقدیر به عمل آمد. کارآفرینانی که شاخصه بارز آنها در برابر چالش‌ها و مشکلات درونی و بیرونی، ایستادگی، مقاومت و جنگیدن بوده است.

در این دوره فریدون مهبدی، بنیانگذار چندین شرکت تولید دارو ازجمله شرکت سیناژن، به‌عنوان کارآفرین برتر، تندیس امین‌الضرب دریافت کرد. همچنین از مسعود خوانساری، رئیس پیشین اتاق تهران نیز که بنیانگذار جایزه امین‌الضرب است، با اعطای تندیس امین‌الضرب قدردانی شد.

سپس از شش کارآفرین و فعال بخش خصوصی به واسطه سال‌ها تلاش، نوآوری و ارائه خدمت به مردم و پیشبرد اقتصاد کشور با اعطای نشان امین‌الضرب تقدیر شد؛ مجید راهب، رسول بیوک، سیدمحمد موسوی، محمداسماعیل قدس، هایده شیرزادی و مسعود صرامی دریافت‌کنندگان نشان امین‌الضرب از هشتمین دوره این مراسم بودند. مسعود نیلی، اقتصاددان، نیز فرد دیگری بود که به پاس تلاش بی‌وقفه درراستای توسعه اقتصادی و آموزش اقتصاد در کشور نشان امین‌الضرب دریافت کرد.

علاوه‌بر این در یک ابتکار در این دوره، حدود 150 نفر از دانشجویان دوره‌های اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی به دعوت اتاق تهران در این مراسم شرکت کردند و از نزدیک با کارآفرینان و فعالان اقتصادی دیدار کردند.

معلم اقتصاد

آغاز بخش تقدیر از برگزیدگان هشتمین دوره مراسم امین‌الضرب با پخش نماهنگی از مسعود نیلی، استاد اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف بود. از او به واسطه چهار دهه تلاش برای توسعه علم اقتصاد و سیاستگذاری اقتصادی مبتنی بر علم اقتصاد از سوی اتاق بازرگانی تهران، تقدیر شد.

نیلی پس از دریافت نشان امین‌الضرب در یک سخنرانی احساسی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که اقتصاد ایران با آن روبه‌روست و طی دهه‌های گذشته شرایط آنها وخیم‌تر شده است، از ضرورت ساخت فردا با تلاش و مسئولیت همگان ازجمله بخش خصوصی، اساتید اقتصاد و دانشمندان و کارآفرینان گفت.

مطالبه‌گری حفظ خاک

هایده شیرزادی، کارآفرین و بنیانگذار شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه، دومین فردی بود که به‌عنوان برگزیده جشنواره و دریافت‌کننده نشان امین‌الضرب معرفی شد.

شیرزادی پس از دریافت نشان هشتمین دوره کارآفرینی امین‌الضرب، در سخنانی به ضرورت حفظ خاک و محیط‌زیست در کشور و اهمیت اقتصاد بازیافت اشاره کرد و با بیان اینکه این شرکت موفق شده‌است با بازیافت پسماند در شهر کرمانشاه و جلوگیری از دفن زباله حداقل 40 هکتار از خاک و اراضی این منطقه را از نابودی نجات دهد، تصریح کرد که دولت‌ها در ایران می‌توانند با تخصیص سالانه 200 میلیون یورو، مشکلات مربوط به محیط‌زیست در ایران را برطرف کنند.

او با این توضیح که دولت باید بخش کوچکی از یارانه نقدی به خانوارها را برای حفظ آب و خاک کشور در برابر آلاینده‌ها، در صندوقی به همین منظور تخصیص دهد، گفت: در شرایط کنونی، هر کالا و محصولی را می‌توان به کشور وارد کرد اما محیط‌زیست محصولی نیست که در صورت ایجاد مشکل، بتوان وارد کرد. بنابراین همه در برابر حفظ و نگهداشت محیط‌زیست در کشور و واگذاری این امانت به آیندگان، مسئول هستند.

شیرزادی خاطرنشان کرد که اتاق بازرگانی و صنعتگران و فعالان اقتصادی از دولت و حاکمیت برای حفظ محیط زیست مطالبه‌گری کنند.

اجرای 67 پروژه بدون ریالی بدهی

در ادامه این مراسم، مسعود صرامی، بنیانگذار شهرک سلامت و سیتی‌سنتر اصفهان برای دریافت نشان و لوح امین‌الضرب به روی سن آمد.

صرامی پس از دریافت جوایز خود طی سخنانی گفت که امروز در 67 سالگی مفتخر است که 67 پروژه عمرانی را در اصفهان به اجرا گذاشته و همچنین 100 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه «هنوز هم راه نجات کشور بدون شعارزدگی و استفاده از دارایی‌های خارجی، بهره‌گیری از خرد  کارآفرینان است» ادامه داد: 67 پروژه را بدون آنکه ریالی خود را مقروض کنیم به اجرا گذاشتیم. کشور ما غنی از انسان‌هایی است که از خرد و دانش برخوردار هستند و چنانچه به آنها فرصت داده شود، می‌توانند در کشور سازندگی ایجاد کنند.

فیروز پرخاطره

سیدمحمد موسوی، رئیس هیأت مدیره شرکت تولید لوازم بهداشتی فیروز نیز با نظر هیات داوران به‌عنوان یکی از برگزیدگان هشتمین دوره مراسم امین‌الضرب، لوح و نشان کارآفرینی امین‌الضرب دریافت کرد.

موسوی علاوه‌بر احیای یک کارخانه ورشکسته و تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز کودکان و مادران، توانسته است 1200 شغل ایجاد کند که 92 درصد این فرصت‌های شغلی نیز به افراد کم‌توان جسمی اختصاص داده شده است.

تشکیل کمیته تصمیم‌گیری دولت و بخش خصوصی

در ادامه نوبت به اهدای لوح و نشان امین‌الضرب به محمداسماعیل قدس، رئیس هیأت مدیره شرکت صنایع غذایی دلپذیر رسید.

قدس در اظهاراتی از ضرورت تغییر در نگرش به برخی عناوین سخن گفت و افزود: تصور همگان این است که کارآفرینان باید شغل ایجاد کنند. در حالیکه این دولت است که با سیاستگذاری باید شغل ایجاد کند. کارآفرینان برای جامعه ثروت‌آفرین هستند و چنانچه این مفهوم نهادینه شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

او همچنین با بیان اینکه مفهوم خودکفایی نیز به غلط جاافتاده است، تصریح کرد: این واژه باید به خوداتکایی تغییر کند. همچنین برخی انگاره‌ها در فرهنگ ما باید حذف شود، ازجمله اینکه در صفحه نخست کتاب اول دبستان عبارت «بابا نان داد» به کودکان آموزش داده می‌شود.

این کارآفرین صاحب‌نام در ادامه بر خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد و همچنین تک‌نرخی شدن ارز تاکید کرد.

قدس سپس از ضرورت حل مساله تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و متضاد سخن گفت و برای اتخاذ تصمیمات هماهنگ در کشور پیشنهاد کرد که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های ذی‌ربط و اتاق بازرگانی نسبت به اتخاذ تصمیمات هماهنگ اقدام کنند.

آیدین شیرین

رسول بیوک، مدیرعامل کارخانه داداش‌برادر (آیدین) نیز در این دوره از مراسم امین‌الضرب با اعطای نشان امین‌الضرب مورد تقدیر قرار گرفت. این کارآفرین نیز در سخنانی کوتاه با تقدیر از اتاق بازرگانی تهران برای برپایی مراسم امین‌الضرب از ضرورت تلاش کارآفرینان و توسعه فعالیت‌های اقتصادی گفت. در حال حاضر 35 درصد از محصولات تولیدی کارخانه داداش‌برادر آیدین به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

سلطان گلاب

یکی دیگر از کارآفرینانی که در این دوره، لوح و نشان امین‌الضرب دریافت کرد، مجید راهب، بنیانگذار شرکت گلاب ایران و ربیع بود. راهب که به‌دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، بنیانگذار بزرگترین کاخانه تولید گلاب در ایران است و با 86 سال سن همچنان مدیریت کسب‌وکارش را برعهده دارد.

در این مراسم شهرام راهب، فرزند مجید راهب، به جای او حضور پیدا کرد و نشان امین‌الضرب را دریافت کرد. او توضیح داد که پدرش در ابتدا به صورت سنتی به کار گلاب‌گیری روی ‌آورده و سپس این فعالیت را به سوی صنعتی شدن سوق داده است. او خبر داد که محصولات شرکت گلاب ایران و ربیع به بازارهایی در اروپا، آمریکا و چین راه یافته است.

کارآفرین داروساز

تندیس کارآفرینی این دوره مراسم امین‌الضرب به فریدون مهبودی، بنیانگذار مجموعه‌های متعدد دارویی ازجمله سیناژن رسید. این فعال اقتصادی در اظهاراتی گفت که دیگر نباید انتظار داشت دانشمندانی مانند ابوعلی سینا، زکریای رازی و خوارزمی ظهور کنند، بلکه آنچه در این زمانه می‌تواند افتخارآفرینی کند، فعالیت‌های تیمی است.

مهبودی به ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ فعالیت‌های تیمی در محیط خانواده، محیط کار و در بخش رگولاتوری پرداخت و گفت: ما با همکاری همدیگر می‌توانیم افتخار ایجاد کنیم.

تقدیر از بنیانگذار جشنواره امین‌الضرب

بخش پایانی مراسم امین‌الضرب به اعطای تندیس امین‌الضرب به بنیانگذار این مراسم رسید؛ مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های هشتم و نهم که پایه‌گذار جایزه امین‌الضرب و مراسم معرفی کارآفرینان و تقدیر از آنها و شناساندن آنها به جامعه بود، از سوی هیات داوران، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران با اعطای تندیس امین‌الضرب مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

علینقی مشایخی از اساتید و صاحب‌نظران حوزه مدیریت، در جریان اعطای این جایزه جملاتی در تمجید فعالیت‌ها و ابتکارات مسعود خوانساری به‌عنوان یک مدیر خلاق و مبتکر بیان کرد و گفت: برای او سلامتی و طول عمر آرزو می‌کنم که منشا خدمات بزرگتر و بیشتری شود.

محمدرضا انصاری، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با بیان اینکه مسعود خوانساری، بزرگی را تعریف کرده است، گفت: درباره بزرگی، معانی متفاوتی وجود دارد و به‌طور معمول برای کسانی به کار می‌رود که در جامعه انسانی اثرات مثبتی را به جا گذاشته‌اند. مسعود خوانساری در فضایی آلوده، پنجره‌ای به نام امین‌الضرب گشوده و خوشحالیم که این سنت ادامه یافته است.

مسعود خوانساری نیز پس از دریافت تندیس در سخنانی از مقاومت و جنگ‌آوری کارآفرینان سخن گفت و از اینکه نهال جایزه امین‌الضرب بعد از هشت سال به درخت تناور و پرثمری تبدیل شده است ابزار خوشحالی کرد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...