ایجاد گذرگاه برای استفاده از سکوهای خارجی

ایجاد گذرگاه برای استفاده از سکوهای خارجی

ایجاد گذرگاه برای استفاده از سکوهای خارجی؛ دستگاه‌ها و تنظیم‌گران بخشی موظف هستند امکان دسترسی مردم به سکوها و خدمات پرمخاطب خارجی را در چارچوب قوانین و با سازوکارهای جدید فراهم کنند.

به گزارش ، دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این مطلب درباره مصوبه «ساماندهی خدمات میزبانی در فضای مجازی کشور» گفت: مصوبه مربوط به استفاده از پالایش‌شکن‌ها مخاطب عمومی ندارد و برداشت‌های صورت گرفته در این‌باره نادرست است.

سیدمحمدامین آقامیری افزود: مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن، دستگاه‌های قید شده در ابتدای ابلاغیه شامل وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

وی با بیان اینکه این سند و به طور خاص بند ششم آن که درباره ممنوعیت استفاده از پالایش‌شکن‌ها است، مخاطب عمومی ندارد، اضافه کرد: برداشت‌های صورت گرفته درباره اینکه مخاطب این مصوبه مردم هستند، نادرست است بلکه این مصوبه دستگاه‌ها و تنظیم‌گران بخشی را ملزم کرده که امکان دسترسی مردم به سکوها و خدمات پرمخاطب خارجی را در چارچوب قوانین و با ساز و کارهای جدید فراهم کنند.

آقامیری ناکید کرد که به‌طور قطع اگر نیازهای مردم به این خدمات برطرف شود، دیگر نیازی به استفاده از پالایش‌شکن‌ها و فیلترشکن‌ها ندارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: مصوبه سیاستی اخیر در امتداد ابلاغیه سال 1398 است که مجوزهای قانونی را برای مواردی که راهکارهای دیگر جوابگو نیستند، فراهم می‌کند.

مصوبه چه می‌گوید؟

شورای عالی فضای مجازی مصوبات جلسه نود و ششم خود را درباره امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده روز 29 بهمن 1402 ابلاغ کرد.

در مصوبه اول، شورای عالی فضای مجازی تنظیم‌گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آنها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آنها را در داخل کشور فراهم کنند.

این مصوبه اعلام کرده که تنظیم‌گران بخشی موظفند در حوزه تنظیم‌گری خود ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب‌های حکمرانی‌پذیر مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارایه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی ارایه کنند.

مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم‌گران بخشی بدهد.

در بخش دیگری از این ابلاغیه قرار شده تا سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی درباره مرجع صدور مجوز شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای تصویب در شورای معین شورای عالی فضای مجازی مطرح شود.

بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همچنین براساس مصوبه سوم جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی موظف شده تا سامانه ملی سنجش و پایش داده‌ای فضای مجازی را در تمامی لایه‌های فضای مجازی ظرف مدت سه ماه ایجاد کند و تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و تنظیم‌گران بخشی نیز موظف هستند تا دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های مرتبط با فضای مجازی را برای مرکز ملی فضای مجازی فراهم کنند.

براساس این مصوبه، این فرصت برای سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی فراهم شده است تا با ایجاد یک لایه پوسته جدید اما با امکان دسترسی به نسخه اصلی با حفظ تمام قابلیت‌های خدمات خود، مطابق با شرایط حکمرانی در ایران، فعالیت کنند. این پوسته‌ها درواقع همان سکوی اصلی با ظاهری جدید هستند تا بتوانند در دیگر کشورها با چارچوب‌های قانونی متفاوت فعالیت کنند.

این اقدام شرایطی را فراهم می‌کند تا کاربران امکان آن را داشته باشند بدون دغدغه‌های ارتباطی همچون امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی‌شان از این خدمات استفاده کنند. اقدامی که پیشتر در قالب‌های مختلف همچون تلگرام طلایی و هات گرام تجربه شده و با استقبال خوب مخاطبان همراه شده بود اما به‌دلیل نقص‌های امنیتی فعالیت آنها متوقف شد.

درواقع، شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته برای تامین نیازهای مردم و پاسخگویی به خواست مردم برای استفاده از خدمات سکوهای پرمخاطب خارجی، به این سکوها با قالبی جدید و گرفتن مجوز از تنظیم‌گران بخشی اجازه فعالیت دهد تا در کنار استفاده از مزایا و خدمات سکوها و خدمات داخلی، در صورت نیاز مردم بتوانند به سکوها و خدمات خارجی نیز مراجعه کرده و در آنها به صورت قانونی فعالیت کنند.

سکوها و خدمات خارجی نیز می‌توانند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرده و با همکاری با تنظیم‌گر بخشی این خدمت را برای مردم ایران فراهم کنند.

این مصوبه بدان معناست که شرکت‌های بخش خصوصی حوزه فناوری می‌توانند حتی پوسته‌های قانونی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مشهور جهان مانند ایکس (توئیتر)، اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و حتی سکوهای خدماتی ارایه کرده و مردم نیز از این بسترها استفاده کنند.

گفتنی است این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی را موظف کرده تا مجوز فعالیت پوسته‌ها را به تنظیم‌گران بخشی با نظارت خود آنها، ارایه دهد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...