پیمان‌سپاری ارزی مانع توسعه صادرات است

پیمان‌سپاری ارزی مانع توسعه صادرات است

پیمان‌سپاری ارزی مانع توسعه صادرات است؛ متاسفانه مسأله نقل‌وانتقالات مالی که از تبعات تحریم‌های بانکی است، هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات آسیب‌هایی را به کشور وارد کرده است.

به گزارش، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که با نام ایران اکسپو شناخته می‌شود، با اشاره به مشکلاتی مانند تحریم و قطعی روابط بانکی که نقل‌وانتقال پول را بسیار سخت کرده است، از پیمان‌سپاری ارزی به عنوان اصلی‌ترین مانع توسعه صادرات غیرنفتی کشور یاد کرد.

ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 با هدف ارائه توانمندی‌های صادراتی کل کشور با همراهی وزارت کشور، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران، اتاق‌های استان‌ها و مشترک از هشتم تا 12 اردیبهشت‌ماه در محل دائمی‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در جریان بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 اعلام که باتوجه به اولویت‌های استان تهران و براساس سیاست‌های اتاق تهران در دوره جدید، پوشاک و دارو دو زنجیره ارزش برای جذب سرمایه‌گذاری در تهران هستند. از دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات در اتاق تهران می‌توان به صنعت، معدن، بازرگانی و خدمات اشاره کرد.

محمود نجفی‌عرب با تاکید بر این مساله که دیپلماسی اقتصادی نقش بسیار پررنگی در توسعه صادرات دارد، پیمان‌سپاری ارزی را یکی از موانع مهم در حوزه صادرات و ارائه‌ توانمندی‌های صادراتی کشور برشمرد و گفت: ما در بخش‌های مختلف صنعت و خدمات، توانمندی‌های صادراتی بسیاری داریم. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده تا آن‌طور که باید و شاید در حوزه صادرات پیشرفت نکنیم. باید بتوانیم مراودات سیاسی‌مان را با دیگر کشورها گسترش دهیم تا در زمینه صادرات رشد را تجربه کنیم.

وی افزود: متاسفانه مسأله نقل‌وانتقالات مالی که از تبعات تحریم‌های بانکی است، هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات آسیب‌هایی را به کشور وارد کرده است. این موضوع باعث شده تا نتوانیم در خیلی از زمینه‌ها، محصولات ایرانی را صادر کنیم. برای همین، فکر می‌کنم باید کشورهای منطقه و صادرات به افغانستان، عراق و روسیه را جدی بگیریم. در سال گذشته شاهد کاهش صادرات به عراق و دیگر کشورهای منطقه بودیم که نگران‌کننده‌ است.

نجفی‌عرب، تاکید کرد که اتاق تهران برای توسعه صادرات اهدافی را مشخص کرده و در این زمینه تلاش می‌کند.

او در پایان صحبت‌های خود افزود: در صورتی که مسأله پیمان‌سپاری ارزی برطرف شود، شاهد رشد صادرات در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...