نرخ موثر مالیاتی شرکت‌های پتروشیمی 0.1 درصد است

نرخ موثر مالیاتی شرکت‌های پتروشیمی 0.1 درصد است

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نشست سی‌ویکم هیأت نمایندگان به مباحثی درباره بازپرداخت تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به نرخ 4200 تومان پرداخت.

به گزارش صنعت‌صنف، علیرضا کلاهی صمدی در این‌باره اظهار داشت: منهای رشته فعالیت‌هایی نظیر نیروگاه‌ها که فروششان ریالی است، در دیگر فعالیت‌هایی که ورود و خروج منابعشان ارزی است، چنانچه این بازپرداخت‌ها به نرخ روز صورت گیرد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و شایسته نیست که مهر اتاق ایران پای سیاست‌های رانت‌جویانه بنشیند.

کلاهی صمدی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع لغو معافیت‌ مالیاتی مواد اولیه خام اشاره کرد و گفت: جالب است بدانید که نرخ موثر مالیاتی در هر یک از شرکت‌های پتروشیمی در سال 1399 معادل 0.1 درصد بوده و متوسط نرخ موثر مالیاتی در کل شرکت‌ها 3.4 درصد برآورد شده است. از جمله دلایلی که سبب شده، خواهان لغو معافیت مالیاتی این شرکت‌ها باشیم آن است که این صنایع عمدتاً بالادستی، به دلیل بهره‌گیری از رانت انرژی و منابع طبیعی،‌ حاشیه سود بالایی دارند و این معافیت‌ها برهم‌زننده توازن در زنجیره تولید بوده است.

او با اشاره به برخی مباحث با مضمون «از دست رفتن توجیه اقتصادی طرح‌ها با لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد خام» مطرح شده‌است، عنواان کرد که این مباحث موضوعیت نداشته و معافیت‌هایی که تاکنون اعمال شده، موجب توسعه متوازن نشده است. اکنون نیز، لغو این معافیت به تصویب رسیده و باید تلاش کنیم که فهرست صحیحی از مواد خام برای شمولیت در این قانون تهیه شود. پیشنهاد دیگر ما این است که منابع حاصل از لغو این معافیت به صندوقی واریز شود تا به توسعه رشته فعالیت‌ها اولویت‌دار تخصیص پیدا کند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...