رکوردشکنی افزایش دمای جهانی در ۱۲ ماه گذشته

رکوردشکنی افزایش دمای جهانی در ۱۲ ماه گذشته

رکوردشکنی افزایش دمای جهانی در ۱۲ ماه گذشته؛ براساس تازه‌ترین گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک، میانگین افزایش دمای جهانی در ۱۲ ماه گذشته یعنی در فاصله ماه‌های ژوئن ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نیز فراتر رفته است.

به گزارش ، سازمان جهانی هواشناسی با بازنشر بخش‌هایی از گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک در صفحات مجازی خود، عنوان کرده است: شوکه‌کننده است، اما تعجب‌آور نیست که ما به این دوره ۱۲ماهه رسیده‌ایم. در حالیکه این توالی ماه‌های رکوردشکنی درنهایت قطع خواهد شد، اما تغییرات آب و هوایی همچنان باقی است و هیچ نشانه‌ای از تغییر در چنین روندی وجود ندارد.

بنابر اعلام این نهاد ناظر بر تغییرات اقلیمی، این بالاترین دمای ثبت شده زمین از زمان ثبت رکورد‌های اقلیمی است.

براساس این گزارش، میانگین جدید دمای زمین در ۱۲ ماه گذشته ۰.۷۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ و ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد گرمتر از ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ است.

این سازمان افزوده است: در پس این آمار یک واقعیت آشکار نهفته است که ما به خطر می‌افتیم، تریلیون‌ها ضرر اقتصادی، میلیون‌ها زندگی بهم ریخته و تخریب زیست‌بوم‌های گرانبها از پیامد‌های این تغییرات [در زمین] است.

بنابر اعلام ایسنا، سازمان جهانی هواشناسی تصریح کرده است: هدف متوقف کردن افزایش دما در توافق پاریس هنوز زنده است. باید به خاطر داشته باشیم، این موضوع، به افزایش طولانی مدت دما در طول دهه‌ها اشاره دارد، نه برای دوره یک تا پنج ساله. نقض موقت این توافق به معنی از بین رفتن دائم هدف نیست؛ اما می‌توان انتظار داشت که تعدد رخداد افزایش موقتی از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...