پزشکیان رئیس جمهور ایران

پزشکیان رئیس جمهور ایران

پزشکیان رئیس جمهور ایران؛ با پایان یافتن مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان با کسب بیشترین آرا به‌عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

به گزارش، روز جمعه 15 تیرماه 1403 مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار شد و براساس نتیجه نهایی شمارش آرا، مسعود پزشکیان با کسب 16 میلیون و 384 هزار و 403 رأی از سوی مردم به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

این دوره از انتخابات با مشارکت 49.8 درصدی مردم روبه‌رو شد و میزان مشارکت مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأی‌دهندگان برابر با 30 میلیون و 573 هزار و 931 رأی بود.

سعید جلیلی دیگر نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات نیز موفق به کسب 13 میلیون و 538 هزار و 179 رأی شد.

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم از ساعت 8 صبح روز جمعه در 58 هزار شعبه داخل کشور و 314 شعبه در بیش از 100 کشور برگزار شد و بنابر اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، بعد از طی زمانِ قانونی (تا ساعت 18) به‌علت استقبال مردم و حضور پای صندوق‌های رأی سه‌بار تمدید شد و تا ساعت 24 ادامه یافت و در آن ساعت به پایان رسید.

به دنبال پیروزی پزشکیان در این دوره از انتخابات، برخی شخصیت‌ها و مقامات خارجی ازجمله شیخ تمیم امیر قطر، حمد بن عیسی پادشاه بحرین، پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، محمد بن زاید رییس امارات، عبداللطیف جمال رشید رییس جمهور عراق، پوتین رییس جمهور روسیه، دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان، سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان، بشار اسد رییس جمهور سوریه، آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان، الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان‌، رییس مجلس پاکستان، نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، نارندرا مودی نخست وزیر هند، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با ارسالی پیام‌هایی انتخاب مسعود پزشکیان را به وی تبریک گفتند.

همچنین مصطفی پورمحمدی و علیرضا زاکانی کاندیدای این دور از انتخابات، سعید جلیلی رقیب پزشکیان در دور دوم، حسن روحانی‌ رییس جمهور اسبق، سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، محمد مخبر کفیل قوه مجریه، علی‌اکبر ناطق نوری، سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، مولوی عبدالحمید، سپنتا نیکنام رئیس انجمن زرتشتیان یزد و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌ها، انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری را به وی تبریک گفتند.

پیام رهبری به مناسبت انتخابات ریاست‌ جمهوری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی به مناسبت انتخابات ریاست‌ جمهوری گفتند: خدای عزیز و رحیم را سپاس که با اراده و توفیق او ملت بزرگ ایران توانست پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس جمهور شهید، در مدت کوتاه قانونی، صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهد و در دو جمعه‌ی پیاپی، انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند و از میان چند نامزد، با اکثریت آراء رئیس جمهور کشور را برگزیند.

ایشان اظهار داشتند: مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظائف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ای گرم و پرشور آفریدند و صندوقهای انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ی نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند.

مقام معظم رهبری تصریح کردند: اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه افزودند: به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب نیز توصیه می‌کنم با توکل به خداوند رحمان به افقهای بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ی راه شهید رئیسی از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند.

ایشان خاطرنشان کردند: بار دیگر جبهه‌ی سپاس بر درگاه حضرت حق می‌گذارم و به حضرت بقیه‌الله اعظم روحی فداه درود و سلام می‌فرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی می‌دارم و از همه‌ی نامزدهای محترم و فعالان عرصه‌ی انتخابات که در این برهه‌ی حساس نقش‌آفرینی کردند، و نیز رسانه‌ی ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاه‌های اجرای انتخابات سپاسگزاری می‌کنم.

گفتنی است مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب عصر امروز شنبه 16 تیرماه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد.

رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تبریک دوباره موفقیت دکتر پزشکیان در کسب رای اکثریت و ابراز خرسندی از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات، اظهار امیدواری کردند آقای پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین  ضمن دعا و آرزوی توفیق برای رییس جمهور منتخب، توصیه‌هایی را نیز بیان کردند.

نمی‌گذارم مسیر از راه درستکاران منحرف شود

پزشکیان سپس عصر امروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جمع فعالان ستادی و مردم حاضر صحبت کرد.

وی که قصد داشت بیانیه خود را بخواند، خواند آن را متوقف کرد و گفت: فکر می‌کنم این متن‌ها را بخوانم شما خسته می‌شوید؛ اصلا نمی‌خوانم و نوشته را می‌دهم به رسانه‌ها در آنجا بخوانید.

رئیس جمهور منتخب در ادامه افزود: من در این روندی که پیش آمد و انتخابات به طور آرامی برگزار شد و آراء به درستی قرائت شد اول باید از مقام معظم رهبری باید تشکر کنیم که اگر ایشان نبود، تصور نمی‌کنیم از این صندوق‌ها اسم من درمی‌آمد و این هدایتی بود که رهبری داشتند.

او اضافه کرد: در پی آن هستم که با تفاهم و همکاری همه ارکان حاکمیت، تنش و واگرایی را از نهاد سیاست و حکمرانی دور کنم.

پزشکیان تصریح کرد: من به همه آنان که در این انتخابات نیامدند هم می‌گویم موعد دیدن شما و حرف‌های شماست؛ دولت منتخب و حکومت باید بدانند که چه می‌گویید و چرا نیامدید.

او خاطرنشان کرد که من آمده‌ام تا باهم سایه تحریم و تهدید و جنگ را از ایران دور کنیم و اصلاحات را باید به پیش بریم.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه الان زمان رفاقت برای ایران است، یادآور شد: کسانی که به من رای دادند یا ندادند برای من برابر هستند. به همۀ رای‌دهندگان به آقای جلیلی می‌گویم الان زمان رفاقت برای ایران است. تعهد می‌دهم گوش شنوایی برای صدای شما باشم.

وی افزود: بیایید دست‌به‌دست هم دهیم به مهر و میهن خویش کنیم آباد. کسانی که به من رای دادند یا ندادند برای من برابر هستند.

مسعود پزشکیان خاطرنشان کرد: در مرقد امام پیمان می‌بندم راه امام و شهیدان را همچنان ادامه دهم و نگذارم مسیر از راه درستکاران منحرف شود. خاک پای همه ایرانیان هستیم، ما نوکر مردم ایران هستیم، آمده‌ایم تا خدمتگذار مردم عزیز کشورمان باشیم.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...