برنج ایرانی یک درصد گران شد

برنج ایرانی یک درصد گران شد

برنج ایرانی یک درصد گران شد؛ متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری در مردادماه امسال نسبت به مرداد پارسال در برخی اقلام تا بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

به گزارش، مرکز آمار ایران طی گزارشی، متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در مردادماه سال جاری را منتشر کرده که براساس آن، در این بازه زمانی تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در برخی اقلام افزایشی و در برخی اقلام، کاهشی بوده است.

براساس این گزارش قیمت برخی از اقلام خوراکی در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است.

در این میان اگرچه برنج ایرانی درجه یک در مرداد امسال نسبت به دوره 12 ماهه قبل کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشته ولی برنج خارجی درجه یک بالغ‌بر 13.8 درصد گرانتر شده است.

از سوی دیگر در یک سال اخیر، شیرخشک 68 درصد، گوشت گوسفندی 55.5 درصد، روغن نباتی 63 درصد، هندوانه 82 درصد، گوجه فرنگی 76 درصد و پیاز 70 درصد نسبت به مرداد 1402 افزایش قیمت داشته است.

اما در مرداد 1403 در گروه نان و غلات، اقلام «شیرینی خشک» با ۱.۹ درصد و «ماکارونی» با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه تیر داشته‌اند. همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «رشته آش» با ۲.۹- درصد است.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به تیرماه مربوط به اقلام «ماهی قزل‌آلا» با ۲.۲ درصد و «مرغ ماشینی» با ۱.۳ درصد است.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «دوغ پاستوریزه» با ۲.۴ درصد و «ماست و کره پاستوریزه» با ۱.۵ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «روغن نباتی جامد» با منفی یک درصد است.

در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پرتقال» با ۴.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «هلو» با ۱۶.۳- درصد و «خربزه» با ۶.۲- درصد است.

در گروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با ۱۸.۱ درصد و «بادمجان» با ۱۰.۴ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «پیاز» با ۳.۲- درصد و «سیب زمینی» با ۲.۱- درصد است.

همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و دیگر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «سس گوجه فرنگی» با ۵.۲ درصد و «قند» با ۴.۷ درصد است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...