گامهای بزرگ ایران زمین در مسیر بانکداری اجتماعی
گامهای بزرگ ایران زمین در مسیر بانکداری اجتماعی؛ بانکداری اجتماعی بسیار سودآور است و دست بانکدار را بیشتر باز میکند تا به لطف آن بتواند به مردم آسیبپذیر و محلههای کمبرخوردار خدمات در خور و شایسته ارائه کند.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایرانزمین در سرمقاله شماره 79 و 80 نشریه «ارتباط ایرانزمین» درباره اهمیت بانکداری اجتماعی و رونمایی از نئوبانک «باما» ایران زمین نوشته است که در ادامه میخوانید.
تبریک و آفرین خالصانه بانک ایران زمین به شما مردم دلیر و سرافراز به خاطر رشادتی که طی هجوم وحشیانه رژیم غاصب صهیونی در جنگ دوازده روزه آفریدید و به جهان فهماندید عیار واقعی ایرانی چیست؟
دوم؛ اعتمادی که در روزهای دشوار به بانک ایران زمین از خود نشان دادید؛ به گونهای که تماسهای شما با مرکز تماس این نهاد مالی از مرز 16 هزار نفر فراتر رفت و خادمان شما لحظهای از ارائه خدمات به شما مشتریان و مردم شریف این سرزمین عقب نکشیدند. این برگ زرینی است که بیتردید برای شما و این نهاد مالی ثبت خواهد شد.
سوم؛ ارائه نکات بسیار مهمی است که به بهانه رونمایی از نئوبانک «باما» در ایران زمین لازم است با شما در میان بگذارم.
حتما در رسانه و یا بسترهای دیگر درباره بانکداری اجتماعی (Social Banking) شنیده یا خواندهاید. بانکداری اجتماعی رویکرد جدیدی است که فعالیتهای بانکی را به قصد دستیابی همزمان به هدفهای اقتصادی و اجتماعی هدایت و بازتعریف میکند. این مفهوم برگرفته از مفاهیم بانکداری اخلاقی و بانکداری و به عبارت دیگر بازخوانی فعالیتهای صنعت بانکداری در راستای رسیدن به توسعه پایدار یک کشور و سرزمین است.
بانکداری اجتماعی بر اساس تعریف بانک جهانی مایکرو فاینانس، رویکردی برای مقابله با فقر و نابرابری است و اهداف آن از منظر بانک جهانی عبارت از کاهش فقر، توانمندسازی گروههای محروم به ویژه زنان، ایجاد اشتغال، کمک به رشد واحدهای تولیدی موجود و توسعه آنها، تشویق در جهت ایجاد واحدهای جدید، ایجاد فرصتهای اشتغال از طریق خوداشتغالی، افزایش کارایی و درآمد گروههای آسیبپذیر و مهمتر از همه، کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی است.
اینجاست که پای رسالت سنگین و در عین حال تدبیر هوشمندانه بانک ایران در رونمایی از نئوبانک «باما» به میان میآید. در اهمیت این شیوه از بانکداری همین بس که پس از ظهور بحرانهای اقتصادی اخیر در جهان و اثرات مخرب به جای مانده از آنها، بانکهای اجتماعی نه تنها از این بحرانها آسیب ندیدند بلکه نسبت به شرایط قبل از بحران اقتصادی نیز، قویتر و بزرگتر شدند.
بد نیست بدانید در طول سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی بانکهای اجتماعی نرخ رشد سالانه بیش از ۹۰ درصد داشتند در حالی که در این دوره بیشتر بانکها به دلیل بحران اقتصادی جهانی، دچار مشکلات زیادی شده بودند و 7 میلیون نفر آمریکایی و 2 میلیون نفر اروپایی شغل خود را از دست دادند و حدود 10 میلیون نفر نیز از نظر اقتصادی زیر خط فقر قرار گرفتند.
در نتیجه این بحران اقتصادی بود که مشخص شد بانکداری اجتماعی و به طور کلی تأمین مالی اجتماعی، به رویکردی مهم در میان مشتریان اروپایی تبدیل شده است.
از نگاه مدیران ارشد بانک ایران زمین این اتفاق در ایران هم باید بیفتد؛ اگر این شماره نشریه «ارتباط ایرانزمین» را با دقت بخوانید، در مییابید که مدیران این نهاد مالی چه نگاهی به این مقوله مهم دارند و با چه جدیتی پیگیر ایجاد و توسعه این شیوه از بانکداری هستند.
گو اینکه باید این نکته را هم در نظر گرفت که رویکرد بانکداری اجتماعی به دنبال تغییرات بنیادین در اصول نظام بانکداری نیست بلکه در پی ارتقای برخی از ویژگیهای مهم و مطرح در نظام بانکی است.
جان کلام اینکه، هدف بانکداری اجتماعی پوشش آن بخش از خلاء موجود در نظام بانکداری است که باید بر توسعه اجتماعی و اقتصادی متمرکز شود. چون هر فعالیتی که در این نوع از نظام بانکداری صورت میگیرد، مبتنی بر خلق بازدهی چندگانه است، بازدهیای که در آن، هدف نهایی سود حاصل از فعالیتها و مبادلات پولی نیست بلکه این فعالیتها انجام میشوند تا در پله آخر به اهداف ارزشمند و بالاتری دست یابند، مقاصدی که نگرانی و تعهد ما را به محیط و جهان پیرامون نشان میهد.
پنهان نیست که بانکداری اجتماعی بسیار سودآور است اما سود بالاتر در این شیوه از بانکداری، دست بانکدار را بیشتر باز میکند تا به لطف آن بتواند به مردم آسیبپذیر و محلههای کمبرخوردار خدمات در خور و شایسته ارائه کند و بر سر اهداف ارزشمند این شیوه بانکداری بماند.
معتقدم بانکداری اجتماعی، باعث باز شدن افقهای جدید و تازه برای جامعه ایرانی و قدم گذاشتن در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است و بانک ایران زمین خرسند است که اعلام کند در ایـن مسیر سبز، گامهای بزرگ، هوشمندانه و مؤثری برداشته است.
ثبت دیدگاه