آینده هوش مصنوعی در ارائه خدمات بانکی

آینده هوش مصنوعی در ارائه خدمات بانکی

آینده هوش مصنوعی در ارائه خدمات بانکی؛ در عصر حاضر راه‌حل‌های بدیعِ مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تحول مطلوب و مورد نظر شبکه بانکی کشور را پی‌ریزی و روابطی پایدار و عمیق‌تر با مشتری ایجاد کند.

به گزارش ، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره 82 نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره راه‌حل‌های بدیعِ مبتنی بر هوش مصنوعی و تحول مطلوب در شبکه بانکی کشور نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

مخاطبان فرهیخته و گرامی نشریه «ارتباط ایران زمین» در این شماره و فرصت کوتاهی که به دست آمده است، موضوع بسیار مهمی را با شما مطرح می‌کنم و امیدوارم طرح این بحث، آغازی برای کسب دانش و آگاهی عمیق‌تر در این زمینه باشد.

اغلب بانک‌ها در ایران همچنان از پویش‌های بازاریابی انبوه برای جذب و تبدیل مشتریان خود استفاده می‌کنند در حالیکه در عصر حاضر این راه‌حل‌های بدیعِ مبتنی بر هوش مصنوعی Artificial Intelligence است که می‌تواند تحول مطلوب و مورد نظر شبکه بانکی کشور را پی‌ریزی و روابطی پایدار و عمیق‌تر با مشتری ایجاد کند و به فراخور میزان بهره‌گیری از این فناوری، به اهداف ترسیمی خود نیز دست یابد.

امروز همه ما در سطوح مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم بنابراین بحث درباره ایجاد تحول عمیق و همه‌جانبه در امور بانکی به دست این فناوری همواره در حال توسعه برای ما مبهم یا سؤال‌برانگیز نیست. کافی است همین حالا بر پرده نمایش ذهن شما مستندِ آینده هوش مصنوعی در نحوه ارائه خدمات بانکی پخش شود؛ برخی از امکاناتی که حتما مشاهده می‌کنید، موارد زیر است.

توانایی‌هایی برای مقابله با تهدید فزاینده جرائم سایبری و کلاهبرداری‌های مالی، استفاده از چت بات‌ها و دیگر سیستم‌های هوشمند رایج برای ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری و استفاده از نرم‌افزارها و راه‌حل‌های تشخیص صدا و گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند رابطه بین بانک و مشتری را از اساس تغییر دهد. به عنوان نمونه مشتریان می‌توانند از فناوری‌های صوتی برای تعامل با برنامه‌های بانکی و مالی خود استفاده کنند. همچنین قابلیت‌های تشخیص صدا این امکان را به مشتری می‌دهد که دیگر به تلاش برای به خاطر سپردن رمزهای عبور با دیگر داده‌های مرتبط برای دسترسی به حساب های خود نیاز نداشته باشد.

در کنار این موارد، کاربرد هوش مصنوعی در خدمات اعتباری از جمله احراز هویت مجازی، محاسبه امتیاز اعتباری، ریسک‌سنجی و کاهش ریسک نکول و به دنبال آن کاهش ریسک اعتباری، بهداشت اعتباری، افزایش سرعت فرایند پرداخت تسهیلات و کاهش بوروکراسی اداری و کاهش هزینه‌های عملیاتی را هم در نظر بگیرید.
به همین دلیل است که معتقدم بانک‌های کشور ما در آینده و در صورت پیمودن مسیر درست، به طرز معناداری با هوش مصنوعی پیوند خواهند خورد؛ کما اینکه این پیوند هم اکنون در اغلب بانک‌های پیشروی جهان رخ داده است.

با وجود این توضیحات، نباید چالش‌های هوش مصنوعی در حوزه خدمات مالی را نیز از نظر دور داشت؛ هوش مصنوعی در حوزه خدمات اعتباری احتمالا با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهد شد، از دشواری ایجاد الگوریتمی که بتواند بازار را شکست دهد گرفته تا اشتباه الگوریتم‌ها و هزینه‌های جانبی فراوان این اشتباه. همچنین افزایش نوسان در بازار به خاطر معاملات الگوریتمی.

اما هرچه هست آینده ارائه خدمات بانکی در بانکداری دیجیتال با هوش مصنوعی در هم تنیده است و باید دید علاوه بر موارد بالا و کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی بانکی به لطف این پدیده شگفت‌انگیز، شبکه بانکی کشور چه زمانی آماده بهربرداری کامل از این امکان پیشرفته خواهد شد.

*نشریه ارتباط ایران زمین
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...