ممنوعیت فروش کالا با تخفیف بیش از سه درصد

ممنوعیت فروش کالا با تخفیف بیش از سه درصد

رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نامه‌ای به برخی تشکل‌ها از اجرای مرحله چهارم درج قیمت روی کالاها خبر داد.
به گزارش صنعت‌صنف به نقل از اتاق تهران، عباس تابش در این نامه ضوابط این طرح ازجمله درصد سود، هزینه‌های خرده‌فروشی، هزینه‌های عمده‌فروشی و حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت در کارخانه تا مصرف‌کننده را اعلام کرده است.
بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان حمایت، در مرحله چهارم طرح الزام درج قیمت تولیدکنندگان روی کالا، هرگونه تخفیف بیش از 3 درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد خارج از قیمت درج شده روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
در این نامه که نسخه‌ای از آن توسط اتاق ایران به اتاق‌های سراسر کشور ارسال شده، با استناد به قوانین و بخشنامه‌های مختلف ازجمله بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روانسازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار، ماده 61 قانون تعزیرات حکومتی سال 1367 و همچنین دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی ابلاغی وزیر صمت در آذرماه امسال آمده است: به منظور اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازی قیمت، از طریق درج قیمت تولیدکننده مقتضی است کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه‌جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل و لوازم یدکی خودرو، در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی وارداتی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ 23 بهمن 1400 اقدام کنند.
در ادامه این نامه ضوابط درج قیمت مورد اشاره قرار گرفته که به شرح زیر است:
قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده روی کالا باید عینا منطبق بر قیمت فروش براساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.
به منظور بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از تخفیف‌های اعطایی احتمالی،‌ هرگونه تخفیف بیش از 3 درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد (در موارد استثنا)، خارج از قیمت درج شده روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و باید از این‌گونه اقدامات خودداری شود.
در مواردی ازجمله مناسبت‌های ویژه پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و... و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.
حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده، اضافه شود شامل ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده‌فروشی (منطق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است.
در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.
کلیه واحدهای تولیدی، وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
خرده‌فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده یا لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...