کوچ نخبگان زنگ خطری برای دانش‌بنیان‌ها

کوچ نخبگان زنگ خطری برای دانش‌بنیان‌ها

: شرکت‌‌های دانش‌بنیان، نتیجه هستند و یکی از ثمرات اصلی کارآفرینان تمرکز بر راه‌‌اندازی واحدهای دانش‌بنیان است که می‌توانند شکل‌گیری و عملی‌سازی ایده‌های خود را در قالب این شرکت‌ها اجرایی کنند.

شاید بتوان گفت که کارآفرینی امری ذاتی و برگرفته از شخصیت فرد کارآفرین است، اما در دنیای امروز نبوغ ذاتی کافی نیست بلکه کسب دانش روز، مهارت‌های لازم در زمینه‌های تخصصی، آشنایی با فضای کسب‌وکار و تکنیک‌های لازم و بهره‌گیری از تجربیات دیگران نقش مهمی در هدایت صحیح و دستیابی به اهداف کارآفرینان دارد.

دانشگاه‌ها می‌توانند در پرورش افرادی که آمادگی لازم را در این زمینه دارند، مثمرثمر باشند، اگرچه به نظر می‌رسد که هنوز فضای دانشگاه‌های ما نتوانسته‌ است آنگونه که باید، برنامه‌های نخبه‌پروری و آموزش‌های متناسب با نیاز کارآفرینی را در قالب تدوین دوره‌های مرتبط فراهم سازد.

باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند و در جهت باروری و هدایت آنان در فضای مناسب گام بردارند که البته این امر نیاز به فرهنگ‌سازی جهت ایجاد روابط نزدیکتر با دانشگاه دارد.

بیشتر استارت‌آپ‌ها براساس خلاقیت و ایده‌های نو شکل گرفته‌اند و راز موفقیت آنها درک صحیح از شرایط موجود در فضای کسب‌وکار و استفاده از ایده‌های خلاقانه در تولید یا ارائه خدمت است.

یکی از عناصر موثر برای شکل‌گیری و موفقیت استارت‌آپ‌ها بهره‌گیری از استعدادهای کارآفرینی است و این کانون می‌تواند مکان مناسبی برای ایجاد ارتباط بین ایده، کارآفرین و سرمایه‌گذار باشد.

هر فعالیتی اگر به صورت تشکیلاتی و منسجم باشد، افراد شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کرده، از دغدغه‌ها و مشکلات یکدیگر مطلع می‌شوند و می‌توانند با هم‌اندیشی، وحدت و ایجاد قدرت چانه‌زنی در رفع موانع و بهبود شرایط فضای کسب‌وکار، تعامل بین سازمان‌ها و قانون‌گذاران را افزایش داده و در حل مسائل مختلف موثر باشند.

با همین دیدگاه کارآفرینی استان تهران، به شناسایی، گردهم‌آوری، حمایت و هدایت اعضا در مسیر مناسب و کمک به حل مشکلات آنان از طریق ایجاد ارتباط با دستگاه‌های متولی تشکیل شده است.

این کانون در نظر دارد با فراخوان و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره، ایجاد ارتباط با سازمان‌ها، نسبت به سازماندهی کارآفرینان و کمک به رفع مشکلات آنان فعالیت کند. جذب جوانان مستعد و علاقمند و آموزش آنان از دیگر برنامه‌های کانون است.

این کانون با ثبت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران، رسالت و مسئولیت خود را در ۲ هدف اساسی دنبال می‌کند که هدف اول به چالش کشیدن مسائل و مشکلاتی که موجب عدم کارآیی و کارآفرینی شده و نزدیک شدن به سازمان‌های دولتی و مجلس برای حل موانع سر راه کارآفرینان است. هدف دوم کانون، ایجاد راهکار و زمینه‌های کارآفرینی برای افراد مستعدی است که از توان و انگیزه کافی برخوردار بوده و ممکن است برای شکوفایی استعدادها نیازمند کمک باشند.

اگرچه وجود تحریم‌ها بر پایه‌های اقتصادی کشور، در کنار تنش‌های سیاسی در منطقه و جهان، تهدیدهای جدی در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه بوده و ایجاد محدودیت‌ها و کمبود منابع، ضریب ریسک را برای فعالیت بالا برده است اما همین امر در صورت نگاه هوشمندانه می‌تواند در ایجاد فرصت‌های جدید و پیدایش استارت‌آپ‌های مبتنی بر کارآفرینی موثر باشد.

نبود برنامه، فقدان بسترهای لازم و چشم‌انداز برای افراد و از طرفی باتوجه به تسهیلات و تبلیغات گسترده در کشورهای دیگر، کارآفرینان به‌رغم علاقمندی به فعالیت در کشور خود، برخی از آنها به‌تدریج به این کشورها کوچ می‌کنند و این زنگ خطر است. کارآفرینان در ایران نسبت به دیگر کشورها بیشترین گرفتاری بوروکراسی را دارند و جذب کارآفرینان از سوی کشورهای همسایه زنگ هشدار برای اقتصاد کشور است.

در صورت فراهم شدن شرایط مناسب بسیاری از نخبگان علمی به کشور بازخواهند گشت. گاهی بی‌توجهی، موجب ناامیدی این می‌شود و در مقابل، ارائه امکانات و شرایط ویژه توسط دیگر کشورها، آنان را به ترغیب می‌کند.

علی نقیب، رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینی استان تهران

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...