سازه متروپل از ابتدا غیرایمن ساخته شد

سازه متروپل از ابتدا غیرایمن ساخته شد

در ساخت ساختمان متروپل آبادان از مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) استفاده نشده و طراحی این سازه به افراد غیرمسئول واگذار شده بود.

به گزارش به نقل از تسنیم، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این مطبی از ارایه پیشنهاد بهره‌گیری تجربه ساختمان پلاسکو برای تخریب سازه متروپل خبر داد.

حمزه شکیب با تأکید بر اینکه برای ساخت‌وساز باید طراح توسط مالک تعیین شود، اظهار داشت: مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) علاوه‌بر عضویت در سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال به کار داشته باشد.

شکیب ادامه داد: پس از این مرحله نمایندگی سازمان نظام مهندسی در آبادان متوجه این تخلف می‌شود و به مالک و شهرداری تذکر می‌دهد، این تذکرات برای فرمانداری نیز ارسال شده است، دادگستری نیز در جریان این تذکر قرار گرفته است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با یادآوری اینکه نمایندگان آبادان نیز در جریان ساخت‌وساز غیرقانونی قرار گرفته بودند، گفت: با وجود این اقدامات متأسفانه مالک، متروپل را ساخت و سازمان نظام مهندسی ناگزیر می‌شود ناظر از طریق این سازمان انتخاب کند، پس از این مرحله مهندس ناظر نیز به‌طور مکرر غیرایمن بودن سازه‌های متروپل را اخطار کرده بود ولی متأسفانه کنترلی برای توقف ساخت‌وساز از سوی شهرداری انجام نشده است.

شکیب اضافه کرد: درواقع اعتمادی به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره تخلف مالک متروپل نشده است، مضاف بر اینکه با وجود شرایط غیرایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را نیز به مالک این سازه می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت 1401 گزارش داده و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این  مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه چنین مواردی در خیلی از استان‌های نیز دیگر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: نقشه‌های اولیه ساخت‌وساز تهیه می‌شود و در ادامه تخلفاتی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز نقشه‌های بعدی آماده می‌شود. ما باید فکر اساسی برای این قبیل اتفاقات کنیم، حادثه متروپل همه ما را عزادار کرده است و باید باعث شود برای آینده درس بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم تا جان مردم و سرمایه ملی را از دست ندهیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از پیگیری حادثه متروپل خبر داد و با بیان اینکه «ما از مراجع قانونی این اتفاق را دنبال خواهیم کرد»، افزود: سازمان‌های نظام مهندسی نباید از چرخه ساخت‌وساز به‌بهانه‌های مختلف حذف شوند؛ در چند روز گذشته اعلام شد که می‌خواهند کنترل نقشه‌های ساخت‌وساز را از سازمان نظام مهندسی بگیرند. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به این قبیل مسائل ورود کنند و اجازه ندهند کارها به‌گونه‌ای دنبال شود تا درنهایت مردم متضرر شوند.

متروپل را ایمن تخریب می‌کنیم

شکیب با اشاره به سفر روز پنجشنبه به آبادان، یادآور شد: مسئولان شهری باید توجه داشته باشند وقتی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از چرخه طراحی و نظارت حذف می‌شود درنهایت عاقبت کار مانند حادثه متروپل خواهد شد. چنانچه تخلفی در ساخت‌وسازها وجود دارد و باید هرچه سریعتر متوقف شود باید قوانین و مقررات در ساخت‌وسازها رعایت شود و همه به وظایف خود توجه داشته باشند.

وی با تصریح به اینکه در رابطه با مدیریت تخریب هنوز هیچ‌کس به‌طور رسمی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمکی نخواسته است، ابراز کرد: ما پیشنهاد دادیم از مدیرانی که تجربه ساختمان پلاسکو را دارند استفاده شود. در این‌باره مازیار حسینی، معاون سابق راه و شهرسازی برای مدیریت تخریب اعلام آمادگی کرده است.

وی تأکید کرد: تجربه تخریب چنین سازه‌هایی را داریم و می‌توانیم با استفاده از این تجارب حداکثر 10روزه سازه متروپل را به‌صورت ایمن تخریب کنیم.

تبانی مالک و شهرداری در ساخت متروپل

در همین باره رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان با یادآوری اینکه پروانه ساختمانی متروپل غیرقانونی بوده است،‌ گفت: با توافق مالک و شهرداری و پرداخت جریمه، ۳ سقف دیگر به سازه اضافه شده است.

کوروش خواجوی با بیان اینکه در تیرماه سال 96 پروانه ساختمانی پروژه متروپل صادر می‌شود، اظهار داشت: این پروانه از نظر قانون نظام مهندسی ساختمان غیرقانونی بوده است، چراکه درواقع با امضای یک شرکت مهندس مشاوری به‌عنوان (ن) بوده که از وزارت راه و شهرسازی مجوز نداشته است.

وی ادامه داد: قاعدتاً شهرداری نباید برای این پروژه، پروانه صادر می‌کرد، اما باتوجه به روابط مالک و تحت عنوان نقشه‌های فراظرفیتی پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

خواجوی افزود: شرکت مشاور برای اینکه به کارش ظاهر قانونی بدهد،‌ امضای یک سری از مهندسان ناظر و طراحی سازمان نظام مهندسی را می‌گیرد و به آنها می‌گوید «این نقشه‌ها را می‌خواهیم به نظام مهندسی ببریم».

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: بعد از این‌که طراحان متوجه می‌شوند نقشه‌ها قرار نیست به نظام مهندسی برود طی یک نامه کتبی انصراف و عدم اعتبار این نقشه‌ها را اعلام می‌کنند. این مهندسان می‌گویند «در این پروژه هیچ نقشی نداریم». از سوی دیگر نظام مهندسی ساختمان آبادان هم در نامه‌ای به شهرداری این موضوع را اعلام می‌کند و خواستار توقف پروژه متروپل می‌شود.

خواجوی اضافه کرد: اما متأسفانه بعد از مدتی که شهرداری و مالک مقاومت کردند درنهایت قانع شدند که ناظران مهندسی معرفی شوند. در آن مقطع سیاست نظام مهندسی این بود از هر مرحله‌ای که اجازه دهند به پروژه ورود کند بتواند از همان‌جا کارش را دنبال کند، در ادامه ناظران گزارش‌ می‌دهند سازه پروژه مشکل دارد.

وی تصریح کرد: ساختمان براساس همان نقشه اولیه شرکت مشاور «ن»، 9 سقف بود،‌ اما باتوجه به توافق با شهرداری برای پرداخت جریمه، سه سقف دیگر به این سازه اضافه می‌شود. مهندسان ناظر بلافاصله این وضعیت را به شهرداری گزارش می‌دهند و خواستار توقف ساخت پروژه تا بررسی وضعیت سازه‌ای و ضرورت مقاومت‌سازی آن می‌شوند.

وی تأکید کرد: آخرین گزارش مربوط به 31 فروردین امسال نسبت به 3 طبقه هشدار داده است. این گزارش 6 اردیبهشت امسال در دبیرخانه شهرداری ثبت شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اعتنایی به این گزارش نمی‌کند، اظهار کرد: ظاهراً در تاریخ 15 اردیبهشت شهرداری طی نامه‌ای به مالک اعلام می‌کند مانعی برای ساخت‌وساز وجود ندارد و می‌تواند آن را ادامه دهد، کنار این اداره‌کل راه و شهرسازی در نامه‌ای به شهرداری نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در سازه متروپل هشدار داده است.

وی یادآور شد: اسکلت سازه متروپل بتنی و سقف آن وافل بوده است، در مقطعی هم یکی از کارشناسان مطلع از سازه بازدید کرده و درباره سقف وافل تذکر جدی به مالک ساختمان متروپل داده است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...