تشکیل کارگروه ویژه‌ رصد تجارت ایران با روسیه

تشکیل کارگروه ویژه‌ رصد تجارت ایران با روسیه

همایش مشترک تجاری ایران و فدراسیون روسیه، چهارم خردادماه از سوی اتاق بازرگانی تهران و با مشارکت و همکاری وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت نفت، سازمان توسعه تجارت ایران و کنفدراسیون صادرات ایران، در محل هتل اسپیناس‌پلاس تهران برگزار شد.

به گزارش به نقل از اتاق تهران، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی سخنران دیگر این همایش بود که به ظرفیت‌های ایران ازجمله منابع غنی، دسترسی به آب‌های آزاد، تنوع اقلیمی، نیروی کار جوان و تحصیل کرده اشاره کرد و گفت: ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری، تولید و همچنین صادرات مشترک به کشورهای خاورمیانه را دارد.

محمدصادق مفتح افزود: کشور ما از توان خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خودرو، قطعات، محصولات دانش‌بنیان و نانوتکنولوژی برخوردار است. در عین‌حال شرکت‌های ایرانی در زمینه خدمات فنی‌ و مهندسی نیز حائز توانمندی‌هایی هستند و در کشورهای مختلف، پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده اند. از این رو، باتوجه به توانمندی‌های موجود از همکاری با کشور روسیه در تمام حوزه‌ها، استقبال می‌کنیم.

او با بیان اینکه،‌ قوانین سرمایه‌گذاری در ایران، مشوق‌ها و معافیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری خارجی  در نظر گرفته‌ است، گفت: شرکت‌های روسی می‌توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی، معدنی و عمرانی، نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده یا به صورت مشترک با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

مفتح تاکید کرد: بخش‌های دولتی باید نسبت به رفع موانع بانکی و تسهیل انجام مبادلات پولی، رفع موانع موجود در بخش حمل‌ونقل و تجهیز آن، پذیرش نتایج آزمایشگاه‌ها، تسهیل مقررات گمرکی، حذف یا کاهش عوارض صادراتی و برقراری ارتباط مستقیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام کنند.

او سپس از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در سطح معاون اول رییس جمهوری با حضور مدیران سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه‌های مربوطه، برای پیگیری توسعه همکاری‌های تجاری با روسیه، خبر داد و گفت: این کارگروه،‌ موضوعات مختلف را به‌صورت مرتب رصد کرده و اقدامات لازم برای حل مشکلات و تامین اقلام مورد نیاز  روسیه را به انجام می‌رساند.

واسطه‌های تجاری را حذف می‌کنیم

t

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، عدم شناخت کافی متقابل تجار و بنگاه‌های دو کشور را یکی از معضلات پیش‌روی توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف عنوان کرد.

علیرضا پیمان‌پاک گفت: در سال‌های گذشته تاکنون، روابط تجار ایران و روسیه، از طریق فعالان اقتصادی دیگر کشورها ازجمله جمهوری آذربایجان شکل گرفته که باید با حذف واسطه‌ها، ارتباط مستقیم میان تجار و شرکت‌های دو کشور را فراهم کرد و در این‌باره، سازمان توسعه تجارت ایران و نهاد متناظر آن در روسیه، می‌توانند ایفای نقش مهمی داشته باشند.

پیمان‌پاک افزود: مذاکرات مربوط به توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا از سوی ایران و کشورهای طرف مذاکره در این اتحادیه تسریع شده است و به این ترتیب، ابتدای نیمه دوم امسال، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا خواهد رسید.

معاون وزیر صمت سپس با تاکید بر توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه لجستیک و گمرکی، از انجام برخی مذاکرات در زمینه همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور خبر داد و به زودی توافق‌نامه همکاری در حوزه صندوق‌های ضمانت میان ایران و روسیه به امضا می‌رسد.

پیمان‌پاک همچنین با اشاره به شکل‌گیری برخی تعاملات و همکاری‌ها میان بانک مرکزی دو کشور ایران و روسیه، افزود: به زودی نظام حرفه‌ای بین بانکی میان دو کشور فعال خواهد شد و ایجاد سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه نیز در حال پیگیری است.

در پایان بخش مربوط به سخنرانی مقامات دو کشور در این رویداد، فعالان اقتصادی از ایران و روسیه مذاکرات مستقیم و رو در رو پیرامون انجام همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...