راهکارهای میدان دادن به بخش خصوصی عملیاتی شود

راهکارهای میدان دادن به بخش خصوصی عملیاتی شود

جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با رئیس‌جمهور برگزار و مهمترین موضوعات اقتصادی‌ و راهکارها و موانع حضور میدانی موثر بخش خصوصی در اقتصاد کشور در این جلسه بررسی شد.

به گزارش به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی در دیدار اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با تاکید بر حضور میدانی بخش خصوصی در حوزه اقتصاد کشور، گفت: راهکارهای میدان دادن به بخش خصوصی و الزامات آن احصا و عملیاتی شود.

رئیسی مبنای تصمیمات اقتصادی دولت را صحت و اتقان سیاست‌ها و تصمیمات عنوان کرد و افزود: دلایل سیاسی و ملاحظات گروهی نباید در این تصمیمات اثرگذار بوده یا مانع اتخاذ تصمیم شود.

وی با بیان اینکه دولت از توسعه صادرات، به ویژه از سوی بخش خصوصی حمایت می‌کند، اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواست و برنامه دولت است و بخش خصوصی اطمینان داشته باشد که برای ورود به این میدان از حمایت دولت برخوردار خواهد بود و باید موانع ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام، زودبازده و سودآور شناسایی و برطرف شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: رشد اقتصاد کشور منوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ دولتی، نهادها و ستادهای عمومی غیردولتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی است که البته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند مهمترین نقش و بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

در این جلسه اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آمادگی خود را برای همکاری با دولت در ابعاد و عرصه‌های مختلف اعلام و از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم دولت در زمینه اصلاحات اقتصادی حمایت کردند و اصلاحات را راهکاری مناسب و در جهت مصلحت جامعه و کشور دانستند.

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران همچنین با تاکید بر همگامی و همراهی اتاق بازرگانی در شکل‌دهی آینده اقتصاد کشور تصریح کردند که برای مشارکت در اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد حداقل یک میلیون فرصت شغلی آمادگی دارند.

حاضران در این نشست همچنین دیدگاه‌ها و انتقادات خود را از صدور بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی و گمرک در حوزه صادرات و مقررات زائد فراروی بخش خصوصی در حوزه بازرگانی مطرح کردند.

همراهی در اجرای اصلاحات اقتصادی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز درباره این نشست عنوان کرد که اعضای هیات رییسه اتاق ایران ضمن اعلام همراهی کامل بخش خصوصی در اجرای اصلاحات اقتصادی، ایفای نقش موثر اتاق بازرگانی در شکل‌دهی آینده اقتصاد ایران را مورد تاکید قرار دادند.

حسین سلاح‌ورزی گفت: رئیس‌جمهور سال گذشته پس از اعلام کاندیداتوری برای حضور در انتخابات، در نخستین جایی که حضور پیدا کرده و درباره برنامه‌های اقتصادی خود صحبت به میان آوردند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود که در آن جلسه، چارچوب فکری و دیدگاه خود نسبت به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را مطرح و قول دادند که ارتباط خود را با فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی قطع نکنند.

او افزود: رئیس‌جمهور در جلسه با اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، وقت مفصل و کافی را برای این دیدار تدارک دیده بودند و در این جلسه، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، قائم‌مقام وزیر صمت و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ضمن یادآوری دیدار سال گذشته، به عهد و وعده‌ای که با بخش خصوصی دارد هم اشاره داشتند، تصریح کرد: در ابتدای این جلسه، رئیس‌جمهور نگاه و باور خود را نسبت به اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یادآور شده و با حوصله فراوان، به صحبت تک تک اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گوش دادند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح شد؛ ولی عمده‌ترین نکات حول محور جراحی اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصاد ایران بود و موضوع ساماندهی به نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به صورت مفصل مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: رئیس‌جمهور در این جلسه بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برای توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات و موضوعات مرتبط با آن تاکید کرد و در رابطه با طرح‌های نیمه‌تمام و چگونگی حضور بخش خصوصی در تامین مالی، تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها مطالبی را عنوان کرد و بر این اساس مقرر شد تا نظرات اصلاحی اتاق و بخش خصوصی برای اصلاح آیین‌نامه‌های مرتبط، ارسال شود.

سلاح‌ورزی گفت: در رابطه با وعده و برنامه‌ای که دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد، اتاق  بازرگانی اعلام آمادگی کرد تا ظرفیتی که در حوزه خدمات مهندسی و تولید مصالح ساختمانی در کنار تجربه خوب و انباشته‌ای که برای اجرای پروژه‌های مسکونی در سطح بین‌المللی در بدنه بخش خصوصی وجود دارد را در اختیار دولت بگذارد و دولت برای اجرای پروژه‌ها از آن بهره گیرد.

وی افزود: همچنین درباره موضوع افزایش توان تولید و برنامه‌هایی که دولت برای حوزه اقتصادی دارد، قرار بر این شد که در آینده از بخش خصوصی و اتاق نظرخواهی مستمر صورت گرفته و اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و تشکل‌ها بتوانند در بسترسازی و زمینه‌سازی اجرای موفق این طرح‌ها کمک کنند.

وی افزود: رئیس‌جمهور در این جلسه بر ایفای نقش فعال‌تر اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک در تعاملات ایران با دیگر کشورهای دنیا تاکید کرده و خواستار نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی در سفرهای رئیس‌جمهور، کمیسیون‌های مشترک و سفرهای مقامات سیاسی به دیگر کشورها دنیا شد.

گفتنی است است در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق خرم‌آباد کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه محمدرضا انصاری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و غلامحسن جمیلی، عضو هیات نمایندگان اتاق زنجان به‌عنوان اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...