مستند «اصلاح بذر يا تراژن» امروز پخش می‌شود

مستند «اصلاح بذر يا تراژن» امروز پخش می‌شود

مستند رادیویی «اصلاح بذر يا تراژن؟» از مجموعه مستند پنج قسمتی تراریخته، روز دوشنبه 6 تیرماه 1401 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، چهارمین قسمت از برنامه پنج قسمتی مستند رادیویی تراریخته با عنوان « اصلاح بذر يا تراژن؟ چه اتفاقاتي در سيستم اصلاح بذر در ايران رخ داده است؟»، ششم تیرماه 1401 از ساعت 8:30 تا 9 صبح به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی موج اف‌ام ردیف 103.5 مگاهرتز پخش می‌شود.

سردبیر مستند «اصلاح بذر يا تراژن؟» در گفت‌وگو با صنعت‌صنف درباره جزییات این برنامه اظهار داشت: در سال‏های متمادی تلاش‏های زیادی برای تقویت عملکرد مواد غذایی و افزایش امنیت غذایی توسط متخصصان، محققان و مسئولان اجرايي حوزه كشاورزي انجام شده که فرآیند «اصلاح بذر» از آن جمله است.

وحید روشن افزود: با گسترش فعاليت‏هاي تحقيقاتي در زمينه زيست‌فناوري و همچنين گسترش تکنولوژی‏هاي ژنتيكي، فرصت‏های جدیدی برای غلبه بر محدودیت‏های بخش كشاورزي به وجود آمده است.

روشن اضافه کرد: در این مستند تلاش شده بدون هرگونه جهت‏گیری و با استناد به اظهارات اساتيد دانشگاه و فعالان عرصه بيوتكنولوژي و ژنتيك، ضمن ارائه تعریف علمی و درست درباره اصلاح بذر و بيان تفاوت آن با بذر تغییر ژنتیک یافته به رخدادهای به وجود آمده در سیستم اصلاح بذر كشور برای رفع ابهامات و روشن شدن واقعیت‏های موجود پرداخته شود.

وی با بیان اینکه معصومه اسمعیل‌نژاد، تهیه‌کننده این برنامه است درباره دیگر عوامل سازنده این قسمت از مستند، گفت: کار پژوهش علمی و جمع‌آوری اطلاعات را امان‌الله شمسي، سجاد اصغرپور و معصومه افضلي برعهده داشته و مصاحبه‌ها را وحيد روشن و امان‌الله شمسي انجام داده‌اند.

سردبیر مستند «اصلاح بذر يا تراژن؟» اضافه کرد: نگارش اولیه متن و خوانش آن را اینجانب و بازبینی نهایی نیز توسط محمدحسین رمضانی انجام شده ‌است.

گفتنی است تاکنون سه قسمت از مجموعه پنج قسمتی «مستند رادیویی تراریخته» به تهیه‌کنندگی معصومه اسمعیل‌نژاد و گروه برنامه‌سازی علم و اقتصاد از رادیو گفت‌وگو پخش شده است.

این مستند در پنج قسمت، موضوعاتی ازجمله «تقابل مافیای تراریخته با محصولات ارگانیک در ایران بر سر چیست؟»، «تراریخته بودن روغن‌ها در ایران از شایعه تا واقعیت»، «کشت محصولات تراریخته در ایران و مافیای پشت پرده»، «رابطه مصرف محصولات تراریخته و انواع سرطان‌ها» و «اصلاح بذر یا تراژن» را به‌صورت تخصصی و از ابعاد و جهات مختلف مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...