دولت نفس صنعت طیور را گرفته است  

دولت نفس صنعت طیور را گرفته است  

دولت نفس صنعت طیور را گرفته است؛ مداخله دولت در صنعت طیور که 96 درصد تولیدش در اختیار بخش خصوصی است، آن را ضعیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در نشست هشتادوهفتم خود که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، با بررسی مواردی از مداخلات دولت در بازارهای مختلفی مانند مرغ و تخم‌مرغ، واردات نهاده‌های دامی و ... به مشکلات و چالش‌های ایجاد شده ناشی از این رویکرد دولت اشاره کرده و خواستار رفع این مداخله‌ها شدند.

هشتاد و هفتمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، صبح سه‌شنبه هفتم تیرماه در محل اتاق تهران برگزار شد و نمایندگان بخش خصوصی تاکید کردند هرچه دولت کمتر در امور اقتصادی مداخله کند، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

این مسائل و مشکلات در حالی از سوی نمایندگان بخش‌خصوصی در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران مطرح شد که با حضور مدیران مسئول در دستگاه‌های دولتی و اجرایی تصمیماتی برای حل‌و‌فصل آن گرفته شد.

در این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی با تاکید بر اینکه هرچه دولت کمتر در امور اقتصادی مداخله کند، نتایج بهتری حاصل می‌شود، به وضعیت صنعت طیور اشاره کرد و گفت: در این صنعت 96 درصد تولید توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما تمام فرایند ورود مواد اولیه در اختیار دولت است.

مسعود خوانساری افزود: درحالی وزارت جهاد کشاورزی، مرغداران را همچنان مجبور به تأمین مرغ اجداد از نژاد آرین می‌کند که ضریب تبدیل نامناسب نیز دارد و اصرار به استفاده از نژاد آرین در صنعت مرغ‍داری کشور هزینه ارزی زیادی برای این صنعت در بر خواهد داشت.

خوانساری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ورود نهاده‌ها از اسفند سال گذشته در اختیار یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی قرار گرفته که بابت آن ارز ترجیحی هم دریافت کرده است. این شرکت در سامانه بازارگاه نیز، کوتاژ صوری صادر و پول آن را هم از بخش خصوصی دریافت کرده اما نهاده تحویل نداده است. در حالی که در همان دوره، مقادیر قابل توجهی خوراک دام موجود در بنادر کشور در انتظار تامین ارز بود.

رئیس اتاق تهران همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته به بهانه خودکفایی، بزرگترین خسارت‌ها به اقتصاد کشور وارد شد، افزود: کشور در زمان جنگ که دیگر کشورها نیز به پشتیبانی از حکومت بعث عراق درآمده بودند، توانست مایحتاج خود را تامین کند و از این پس هم قادر به تامین نیازها خواهد بود.

خوانساری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ایران در صنعت مرغ و تخم‌مرغ جزو تولیدکنندگان بزرگ در منطقه است، گفت: در حال حاضر، واحدهای بزرگ و کوچک مرغ و تخم‌مرغ امکان واردات حتی یک کیلوگرم نهاده مورد نیاز خود را ندارند و با الزام دولت، باید به سراغ سامانه بازارگاه بروند و تامین نهاده از این سامانه نیز معضل دیگری پیش پای آنان قرار داده است.

وی افزود: از سوی دیگر قیمتی که دولت برای هر کیلو تخم‌مرغ اعلام کرده کمتر از قیمت تمام شده آن برای واحدهای تولیدی است. نتیجه این رویه آن است که مشکلات زیادی در بازار مرغ و تخم‌مرغ در آینده بروز خواهد کرد؛ به طوری که صنایع این بخش که صادرکننده نیز بوده‌اند، این احتمال را جدی می‌دانند که طی ماه‌های آتی نیاز به واردات مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شود.

رئیس اتاق تهران همچنین به بخشنامه صادر شده چندی پیش از سوی فائو مبنی بر قواعد و قوانین مربوط به ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی و غذایی، اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل در حالی در اختیار کشورهای بازار هدف صادراتی قرار گرفته است که مسولان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون مفاد و الزامات آن را به بخش خصوصی انتقال نداده است و بیم آن می‌رود که ماجرای برگشت بارهای محصولات کشاورزی ایران از مقاصد صادراتی، بار دیگر تکرار شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پیرامون برخی از بندهای مصوبات هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، پرداخت.

سعید پازوکی درباره تقویت تولید و صادرات بخش کشاورزی استان تهران و استفاده از ظرفیت دیپلماسی و توان فنی و کارشناسی اتاق‌های مشترک بازرگانی که یکی از مصوبات جلسه هشتادودوم این شورا بود، یادآور شد که مکاتبات مربوط به این تعامل با اتاق‌های مشترک بازرگانی صورت گرفته است. 

وی همچنین درباره راهکارهایی برای جذب و جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی استان تهران، تصریح کرد که تعاملات با بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی برای تحقق این هدف، در حال پیگیری و انجام است

داود طبرسا، مدیر اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران نیز با اشاره به اهمیت تدوین طرح‌های ‌سرمایه‌گذاری مشخص در حوزه‌های مختلف ازجمله در حوزه کشاورزی گفت که در حوزه کشاورزی، تنها یک فرصت ‌سرمایه‌گذاری معرفی شده و آن ایجاد شهرک پرورش ماهیان زینتی است. 

وی افزود: اما آیا اولویت استان تهران در عرصه کشاورزی چنین طرحی است؟ توسعه سرمایه‌گذاری در استان تهران در گرو تهیه طرح‌های سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...