جاماندگان رتبهبندی معلمان بخوانند
جاماندگان رتبهبندی معلمان بخوانند؛ براساس آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان، تعدادی از شاغلان در نظام آموزش و پرورش از این رتبهبندی جا ماندند.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، با ابلاغ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان که 12 تیرماه به تصویب هیأت وزیران رسید، تکلیف مشمولان رتبهبندی، نحوه تبدیل وضعیت نومعلمان، امتیازات و شرایط لازم برای احراز رتبههای پنجگانه و میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی روشن شد.
براساس ماده یک آییننامه اجرایی این قانون، رتبهبندی معلمان طبق قانون نظام رتبهبندی معلمان و آییننامه آن بهمنظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و شایستگیها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظاممند شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفهای معلمان طبق نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش اجرا میشود.
در ماه ۳ آییننامه به مشمولان رتبهبندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آییننامه عبارتاند از مشمولان طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر فقط در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تماموقت دارند.
افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزشوپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آییننامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پستهای کارشناسی و بالاتر که براساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبهبندی میشوند. در صورت بازگشت دوباره به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از فوقالعاده رتبهبندی برخوردار نخواهند بود.
همچنین نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (بهاستثنای مدیران و معاونین که از آموزشوپرورش حقوق دریافت میکنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت میکنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آییننامه نیستند.
چه امتیازاتی برای رتبه لازم است؟
به گزارش ایسنا در ماده ۴ آییننامه، امتیازات لازم برای کسب رتبههای پنجگانه قید شده است و مشمولان در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول سنجش و ارزیابیشده و بر اساس امتیازات کسبشده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هریک از رتبهها بهصورت مجزا و براساس سهم از سقف امتیاز براساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابیکننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته میشود.
جدول شماره ۱ سهم میزان اثرگذاری هریک از بستههای ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبهها به درصد
براساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولین براساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره ۳ است.
در تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزشوپرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.
کدام معلمان به ایستگاه اول نمیرسند؟
اما در ماده ۵ آییننامه فوق تکلیف معلمانی که موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نمیشوند، اشاره شده است: مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک سال به آنها فوقالعاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان میتوانند در فرصت یکساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبهها قرار گیرند.
شرط برقراری فوقالعاده رتبهبندی برای هر یک از رتبهها و همچنین شرط احراز هر یک از آنها، کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگیهای عمومی همان رتبه مندرج در جدول شماره ۳ خواهد بود
همه افراد جدیدالاستخدام (بهاستثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص) به صورت پیمانی بهکارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت میپذیرد.
به استناد ماده۷ آییننامه، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت موظف است پس از اجرای دوره ارزیابی، برای هر یک از شرکتکنندگان، کارنامه احراز شایستگی با محتوای نقاط ضعف و قوت ایشان، صادر و همراه با الزامات و توصیههای آموزشی و برنامههای توانمندسازی در قالب سامانه جامع مسیر رشد معلم، به ایشان ارائه کند. شرکت در ارزیابیهای دورههای بعدی منوط به طی موفقیتآمیز الزامات مندرج در این آییننامه از سوی ارزیابیشدگان است.
در ماده ۸ به تکلیف وزارت آموزشوپرورش با نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور بهمنظور اجرای فرایند رتبهبندی معلمان نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبهبندی بهمنظور دریافت مدارک و مستندات با رعایت مقررات مربوط، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه اشاره شده است. کلیه فرایندهای مربوط ازجمله ارائه مدارک و مستندات از سوی مشمولان و همچنین ارزیابی و اعمال امتیاز از سوی هیئت ممیزه و اعتراض و رسیدگی به آن بهصورت الکترونیکی و از طریق سامانه مزبور خواهد بود.
ماده ۱۳ بهصراحت ذکر کرده است که شرکت در فرایند رتبهبندی معلمان، حقی برای متقاضی ایجاد نمیکند و صرفاً در صورت کسب حدنصاب امتیازات تعیینشده ناشی از معیارهای قانونی و قرار گرفتن در هر یک از رتبهها با تأیید هیئت ممیزه ذیربط، موجب برخورداری معلم از مزایای قانونی رتبهبندی خواهد شد.
۱۰ روزه برای ثبت اعتراض
تعیین مهلت ۱۰ روزه اعتراض پس از ابلاغ رتبه، نسبت به نحوه رسیدگی، ارزیابی و رتبه تعیینشده خود در ماده ۱۴ آییننامه ذکر شده است و بر اساس آن معترضان میتوانند درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه کند. در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط هیئت ممیزه رسیدگیکننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است؛ با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذیربط، فوقالعاده رتبهبندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، بهصورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت میشود.
براساس ماده ۲۱ نیز وزارت آموزشوپرورش هر سه سال، یکبار موظف به ارزیابی مجدد است و چنانچه افراد مشمول در ارزیابی مجدد، حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه فعلی را کسب نکنند، با توجه به امتیازات مکتسبه به رتبههای پایینتر تنزل مییابند و در این صورت در نوبت اول موظف به طی دوره بازآموزی در مراکز آموزشی وابسته به وزارت خواهند بود. تنزل رتبه در نوبت دوم منجر به خروج از مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمین خواهد شد.
در ماده ۲۲ آمده است که وزارت آموزشوپرورش موظف است پس از دو سال از اجرای نظام رتبهبندی در مرحله استقرار نسبت به ارزیابی تأثیر آن بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت و بر اساس سند تحول بنیادین و ارزیابی میزان تحقق اهداف قانون، اقدام و آییننامه اجرایی مرحله ارتقای رتبهبندی معلمان را با رعایت ترتیبات ماده۹ قانون به هیئتوزیران ارائه کند.
همچنین طبق ماده ۲۳آییننامه اجرایی، وزارت آموزشوپرورش موظف است نسبت به اجرای این آییننامه در سقف اعتبارات ابلاغی قانون بودجه اقدام کند و ایجاد هرگونه تعهد بیش از منابع پیشبینیشده ممنوع و فاقد اعتبار است.
سازمان برنامهوبودجه کشور نیز موظف است هرساله نسبت به پیشبینی بودجه مورد نیاز اجرای این آییننامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط در لوایح بودجه سالانه اقدام کند.
متن کامل آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان را اینجا ببینید و بخوانید.
ثبت دیدگاه