حمل 5500 تن کالا از کریدور شمال-جنوب
حمل 5500 تن کالا از کریدور شمال-جنوب؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در فاصله اول خرداد تا اول مرداد امسال بیش از سه هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر در مسیر کریدور شمال-جنوب جابهجا کرده است.
به گزارش صنعتصنف، با برنامهریزیهای انجام شده از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و درراستای عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب مطابق با برنامههای دولت سیزدهم، از اول خرداد تا اول مرداد امسال بیش از سه هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر از سوی ناوگان ملی کشتیرانی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب جابهجا شده است.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ فروردین 1401 کارگروه عملیاتی توسعه کریدور شمال –جنوب را تشکیل داده که بر این اساس، با برنامهریزیهای صورت گرفته، کالاهای ترانزیتی از این مسیر، در یک سوم زمان معمول در مقصد تحویل داده میشوند.
مناقشات میان روسیه و اوکراین در کنار موقعیت ویژه ژئوپلتیک ایران در منطقه، زمینه را برای احیای کریدور شمال-جنوب فراهم کرده که این امر، فرصت تجاری بسیار خوبی را پیش روی ایران قرار داده است؛ این در حالی است که روسیه نیز باتوجه به شرایط کنونی خود، به اهمیت این مسیر پی برده و برای استفاده از آن ابراز علاقه کرده است.
در این میان، مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر حساسیت این پروژه ملی و آثار مثبتی که اجرای آن میتواند در اقتصاد ایران داشته باشد، واقف است و همه بخشها و شرکتهایی که در حوزه فعالیتهای کشتیرانی در این کریدور دخیل بوده و میتوانستند نقشآفرینی کنند، بلافاصله در این حوزه فعال و وارد عمل شدهاند.
بر این اساس، کالایی که از مبدأ بنادر کشورهای آسیای میانه و از طریق دریای خزر به بنادر ایران میرسد، از سوی ناوگان کشتیرانی حمل شده و سپس با امکانات این گروه در حوزه حملونقل ترکیبی، کالا را تحویل میگیرد و از طریق جاده یا ریل، آن را به سمت بنادر جنوبی حمل میکند؛ این فرآیند از سمت بنادر کشورهای آسیای شرقی به آسیای میانه به صورت بالعکس طی میشود.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این میان، روسها و هندیها به خوبی میدانند که «ترانزیت تایم» حمل کالا در مسیرهای دریای سیاه و کانال سوئز، بین ۴۵ تا ۶۰ روز است و کالا در این دو مسیر، از بنادر کشورهای آسیای میانه به کشورهای آسیای شرقی ۱۴ هزار کیلومتر را طی میکند که مسیری بسیار طولانی به شمار میرود؛ اما همان کالا در کریدور شمال-جنوب و از طریق بندرعباس و بندر چابهار، فقط در مدت ۱۴ الی ۱۵ روز به مقصد میرسد که یک سوم زمان معمول است.
بر این اساس، از اول خردادماه تا اول مردادماه 1401 بیش از سه هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب جابهجا شده است که در صورت وجود هماهنگی میان دستگاههای دخیل در این پروژه بسیار مهم، کریدور شمال-جنوب، قابلیتهای ویژهای دارد.
ثبت دیدگاه