بومی‌سازی قطعات خودرو با همکاری ساپکو و شریف

بومی‌سازی قطعات خودرو با همکاری ساپکو و شریف

بومی‌سازی قطعات خودرو با همکاری ساپکو و شریف؛ ساپکو و دانشگاه صنعتی شریف به‌منظور توسعه خودکفایی و بومی‌سازی صنعت قطعه‌سازی خودرو، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ، مدیرعامل ساپکو در مراسم امضای این تفاهم‌نامه به بیان نیازمندی‌های فناورانه صنعت قطعه‌سازی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد دانش‌بنیان برسیم باید صنعتمان دانش‌بنیان شود.

عادل پیرمحمدی افزود: متاسفانه هم صنعت و هم دانشگاه مظلوم واقع شده‌ و با وجود همه برنامه‌هایی که برای ارتباط میان این دو صورت می‌گیرد، بازهم در این زمینه به جایگاهی که شایسته است نرسیده‌ایم.

پیرمحمدی خاطرنشان کرد: راهبرد توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد؛ اگر در حوزه‌های امنیتی و دفاعی توفیقاتی داشته‌ایم تنها به این دلیل است که برای رسیدن به این جایگاه استرتژای ویژه‌ای ترسیم کرده‌ایم.

وی با انتقاد از بی‌نظمی‌های موجود در تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان و عدم هماهنگی و ارتباط میان آنها گفت: اگر بخواهیم در کشور به معنای واقعی به توسعه برسیم باید به سمت توسعه صنعتی حرکت کنیم و توسعه خودرو یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه صنعتی کشور است.

وی از تحریم‌های تحمیل شده به کشور به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: پس از دور اول تحریم‌ها و طی ۱۰ سال گذشته توانسته‌ایم در تولید ۱۵۰ نوع فولاد مورد نیاز صنعت خودرو خودکفا شویم و در حال حاضر ۹۵ درصد فولاد مورد نیاز صنعت خودرو را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

مدیرعامل ساپکو افزود: کشور به رشد اقتصادی نیاز دارد و رشد اقتصادی با تولید، آن هم تولید با بهره‌وری بالا معنا پیدا می‌کند و اما تقاضای ما از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید با بهره‌وری بالاست و بدین منظور از آنها طلب یاری می‌کنیم.

بنابر اعلام ساپکو، رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز با معرفی ظرفیت‌های زیست‌بوم این دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه شریف در نظر دارد حاصل و اندوخته ۵۶ سال فعالیت علمی خود را در این دهه برای رفع نیازهای کشور به خدمت گیرد و تلاش خواهیم کرد که دانشگاهمان در خدمت صنایع بزرگ و اصلی کشور بوده و چالش‌های موجود در این صنایع را حل کند.

جلیلی به موضوع مهاجرت نخبگان اشاره کرد و مشکلات مالی، حمایتی و عدم به‌کارگیری و بهره‌مندی از نخبگان جوان در صنعت را از جمله دلایل عمده این پدیده اجتماعی دانست.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دکتری، موتور محرکه تحقق پژوهش‌های بنیادی و صنعتی کشور هستند و اگر در دوران تحصیل خود مورد حمایت قرار گیرند و از آنان برای رفع چالش‌های جدی و اثرگذار صنعت استفاده شود، بی شک تا حدی از مهاجرت این سرمایه‌های ارزشمند جلوگیری خواهد شد.

جلیلی اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان نخبه در رشته‌های مورد نیاز صنعت را یکی از راهکارهای موثر نگه‌داشت این افراد در کشور دانست و یادآور شد: صنایع موجود در کشور با بحران جذب نیروی انسانی مستعد روبه‌رو هستند که با بورس کردن دانشجویان نخبه توسط صنعت، علاوه بر حل چالش‌های موجود، امید به ماندن در کشور میان این افراد تزریق می‌شود.

در این نشست، پنج شرکت دانش‌بنیان «فرابین فرایند شریف»، «پاک‌فن کامپوزیت شریف»، «برنا صنعت هوشیار»، «شرکت بنیان توسعه و نوآوری مغزافزا» و «موبیکار» به معرفی محصولات فناورانه خود پرداختند.

گفتنی است، با امضای این تفاهم‌نامه درراستای تجلی شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اقدامات گسترده‌ای درراستای هم‌رسانی هوشمند عرضه و تقاضای فناوری و نیز جریان‌سازی فناوری و نوآوری مبتنی بر بازخوردهای بازار و برنامه‌های رقابتی در صنعت قطعه‌سازی خودرو ارایه خواهد شد و با به‌کارگیری زیرساخت‌های ساپکو برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه پژوهشگران و شرکت‌های فناور، تعریف پروژه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های طراحی محصول، بهبود کیفیت، طراحی برمبنای قیمت هدف، مواد اولیه، آزمایش و صحه‌گذاری، روند تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه توسعه صنعت قطعه‌سازی با مشارکت نخبگان دانشگاهی سرعت پیدا خواهد کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...