موفقیت کشتیرانی در اشتغالزایی 5700 نیروی داخلی
موفقیت کشتیرانی در اشتغالزایی 5700 نیروی داخلی؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با داخلیسازی کردن شناورهای مورد نیاز ناوگان و حذف کارکنان خارجی توانست موفقیت بزرگی در بهرهگیری از توانمندیهای فنی و علمی داخلی به دست آورد.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت سخن میگفت درباره دستاوردهای یکسا اخیر این گروه اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن تامین نیازهای ناوگان با استفاده از پتانسیل تولیدکنندگان داخلی، اقدام به سفارش کشتی به سازندگان داخلی کرده که بر این اساس، با ساخت چهار فروند کشتی در داخل کشور، درمجموع دو هزار نفر بهطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار میشوند.
محمدرضا مدرسخیابانی با اشاره به تدوین و اجرای برنامه راهبردی ۵ ساله در گروه کشتیرانی و تدوین نسخه اول سند راهبردی در سال گذشته، مهمترین اولویت گروه را توسعه ناوگان دانست و تاکید کرد: این اولویت در کنار امور جاری و عملیاتی گروه در دستور کار قرار دارد.
مدرس خیابانی افزود: در حال حاضر میانگین سن ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هجده سال است و اگرچه میانگین سن ناوگان جهانی نیز همین حدود است؛ اما باتوجه به وظیفه ملی که ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد، لازم است به موقع و درراستای انجام تعهدات ملی، ناوگان بهروزرسانی و جوانسازی شود.
مدرس خیابانی تصریح کرد: برای توسعه ناوگان، نیاز به ساخت و خرید کشتی به صورت همزمان و فروش کشتیهای کهنه به بهترین شکل وجود دارد؛ ضمن اینکه طبق برنامه، توسعه گروه کشتیرانی شامل توسعه در حوزههای کانتینر، حمل فله، ابنیه و زیرساختهای فنی و حتی کریدور نیز میشود.
ساخت 4 شناور به دست متخصصان ایرانی
وی یادآور شد: در بخش ساخت کشتی در داخل کشور، ساخت چهار فروند شناور جهت الحاق به ناوگان کشتیرانی دریای خزر در یاردهای داخلی آغاز شده است که با اضافه شدن این شناورها به ناوگان، ۴۰ درصد به ظرفیت حمل کانتینری کشتیرانی در دریای خزر افزوده میشود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: در حال حاضر ظرفیت حمل کانتینری کشتیهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت کشتیرانی دریای خزر و در این دریا، حدود ۷۰ هزار TEU در سال است که با ورود چهار فروند کشتی ساخت داخل، این رقم به ۱۰۰ هزار TEU در سال افزایش پیدا میکند.
مدرسخیابانی درباره الحاق شرکت کشتیسازی اروندان به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: این الحاق، تکمیلکننده زنجیره ارزش و تولید در گروه کشتیرانی است؛ به نحوی که در حال حاضر فرآیند نقل و انتقال شرکت اروندان به گروه انجام شده ضمن اینکه برنامهریزی لازم برای توسعه این شرکت انجام و بهزودی، فعالیتها در این حوزه نیز آغاز خواهد شد.
وی در اینباره توضیح داد: شرکت اروندان قرار است فعالیت خود را با ساخت دو فروند شناور خدمات عمومی که مورد نیاز شرکتهای تابعه گروه کشتیرانی است، آغاز کند که باتوجه به برنامهریزیهای صورت گرفته، قرارداد ساخت این دو فروند نیز در انتهای شهریور امضا میشود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بهروزرسانی زیرساختهای شرکت اروندان در دست انجام است، تصریح کرد: باتوجه به قرار داشتن یارد کشتیسازی اروندان در استان خوزستان مقرر است، تعمیرات سفری ناوگان در این استان به این شرکت منتقل شود.
افزایش ۴۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری
مدرسخیابانی از دیگر دستاوردهای قابل توجه گروه کشتیرانی درراستای اجرای دو راهبرد «تولید، پشتیبانی و مانعزداییها» و «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری را سفارش ساخت کانتینر به تولیدکنندگان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور موفق شدیم به کمک یکی از شرکتهای داخلی، حدود هزار TEU کانتینر استاندارد برابر ۵۰۰ دستگاه کانتینر ۴۰ فوتی را با موفقیت تولید کنیم که بخش اعظم این کانتینرها تحویل شده و مابقی نیز، در حال تحویل است؛ ضمن اینکه بخش زیادی از این کانتینرها به حوزه کریدور شمال- جنوب و دریای خزر اختصاص پیدا کرده و به حوزه خزر منتقل شده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین از افزایش ۴۰ هزار TEU به این ناوگان بهرغم تحریمها خبر داد و گفت: سفارش ساخت ۱۰۰۰ کانتینر ۴۰ فوتی به سازندگان داخلی داده شده و قراردادهای مرتبط با آن امضا شده است.
وی تاکید کرد: باتوجه به نیاز گروه کشتیرانی به کانتینرهای نو، با شش شرکت بزرگ داخلی تفاهمنامه ساخت کانتینر امضا شده که بخشی از این تفاهمنامهها نیز اجرایی شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس خیابانی یکی دیگر از دستاوردهای قابل توجه گروه کشتیرانی در سال گذشته را تامین بیش از ۸۰ درصد از نیازهای ناوگان از داخل کشور برشمرد و اظهار داشت: باتوجه به برنامهریزی طولانیمدت و منسجمی که صورت گرفته، طی سال گذشته نیازهای ناوگان به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از تولیدات داخلی و از بازار داخلی کشور تامین شد که شامل همه نیازمندیهای ناوگان ازجمله سوخت، ملزومات، قطعات یدکی، تعمیرات سفری، تعمیرات ادواری، کلاس کشتیها، پرچم و آموزش بوده است.
اشتغالزایی دوهزار نفری برای ساخت کشتی
مدرسخیابانی درباره توجه به موضوع اشتغالزایی از سوی گروه کشتیرانی در شرایط تحریمهای ظالمانه نیز اشارهای داشت و در اینباره گفت: با ساخت چهار فروند کشتی که پیش از این به آنها پرداخته شد، پیشبینی میشود درمجموع دو هزار نفر برای ساخت این چهار فروند کشتی بهطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.
وی افزود: همچنین دهها کارگاه مختلف و تامینکننده متنوع در جنوب و شمال کشور، در این پروژهها مشارکت مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت؛ ضمن اینکه صد درصد شناورهایی که امکان تعمیر آنها در داخل فراهم باشد، با استفاده از ظرفیت داخل کشور تعمیر میشوند.
مدرس خیابانی ادامه داد: در عین حال، برای آن بخش از شناورهایی که امکان تعمیر آنها در داخل وجود ندارد، تلاش میشود تا با تجهیز و تقویت امکانات مرتبط با تعمیرات در داخل کشور، حداکثر تعمیرات را در داخل کشور انجام دهیم.
وی ادامه داد: با حذف حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان دریایی خارجی، هماکنون ۳۷۰۰ نفر از کادر دریایی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را جوانان ایرانی تشکیل میدهند و تعداد کارکنان خارجی به صفر نزدیک شده است؛ بدیهی است در برخی از مواقع، بهدلیل موضوعاتی همچون شیوع بیماری کرونا، ویزا و پاسپورت ممکن است به صورت موقت، از کارکنان خارجی در سفرهای خارجی استفاده شود که این میزان، حداکثر یک درصد و معادل حداکثر ۴۰ نفر در کل بدنه ۳۷۰۰ نفری ناوگان است.
مدرس خیابانی تاکید کرد: در دو سال گذشته توانستیم با استخدام نیروی کار داخلی، نیروی خارجی فعال در ناوگان را به نزدیک صفر برسانیم.
احیای تاریخی کریدور شمال جنوب
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ازجمله دستاوردهای مهم این گروه را در سال ۱۴۰۰ که به احتمال فراوان در سال جاری نیز تکرار خواهد شد، دستیابی به رکورد حمل ۲۷ میلیون تن کالا اعلام و خاطرنشان کرد: این رکورد تاریخی با بهرهگیری از ۱۴۰ فروند شناور ملکی این گروه به دست آمده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که به علت تحریمها، تامین سوخت از مبادی خارجی با دشواری روبهرو بود که بر این اساس، با نگاه ویژهای که گروه کشتیرانی به تامین نیازهای ناوگان از داخل کشور داشته است، با تکیه بر توانمندیهای داخلی موفق شدیم تا صد درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل تامین کنیم؛ به نحوی که هم اکنون، همه سوخت مورد نیاز شناورهایی که به ایران تردد دارند، با همکاری تنگاتنگ با وزارت نفت و پالایشگاههای داخلی، در داخل کشور تامین میشود.
وی مأموریت مهم گروه کشتیرانی در سال 1401 را احیای کریدور شمال-جنوب اعلام کرد و گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شد از ابتدای سال جاری تاکنون بالغبر ۳۰۰ دستگاه کانتینر کالای ترانزیتی روسیه را به این کشور حمل کند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: با احیای کریدور شمال-جنوب هزینه حمل کالا نسبت به مسیر کانال سوئز تا ۳۰ درصد و زمان حمل آن تا ۴۰ درصد کاهش پیدا میکند که امیدواریم در این زمینه نیز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگ زرین دیگری ثبت کند.
ثبت دیدگاه