واردات خودرو از کره ممنوع شود

واردات خودرو از کره ممنوع شود

واردات خودرو از کره ممنوع شود؛ در سال ۱۳۹۲ كره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج كرد اما بیشترین واردات از كره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تكرار شود.

به گزارش ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور با بیان این مطلب در رادیو گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف واردات خودرو گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه كالای مجاز به كشور هستیم اما به این شرط كه مخل نظام اقتصادی كشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نكند.

آرش محبی‌نژاد که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی سخن می‌گفت دباره ایرادات آیین‌نامه اظهار داشت: این آیین‌نامه علاوه‌بر ایرادات اساسی، ایرادات تكمیلی هم دارد؛ ایراد تكمیلی این است كه سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو تعیین كردند در صورتیكه می‌توانند تعرفه گمركی را بالا ببرند تا از محل سود و عوارض گمركی، هم دولت كسری بودجه خود را جبران كند و هم سلیقه‌های مختلف مردم پوشش داده شود.

محبی‌نژاد افزود: یكی از ایرادات اساسی كه ما بارها در قالب نامه به مجلس و دولت گوشزد كردیم این است كه در آیین‌نامه اشاره نشده واردات خودرو از كشورهایی كه صنعت خودروی ما را تحریم كردند و یا از تحریم‌ها تبعیت كردند ممنوع باشد.

وی خاطرنشان كرد: به‌عنوان نمونه در سال ۱۳۹۲ كره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج كرد اما بیشترین واردات از كره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تكرار شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور نظام تعیین تعرفه را نوعی نقض غرض دانست و گفت: اینكه ببینیم قیمت خودرو در بورس چند است و سپس تعرفه آن را تعیین كنیم از اساس، كار اشتباهی است. اگر تعرفه خودروهای اقتصادی پایین‌تر از تعرفه قطعات خودرو دربیاید مضحك است چون تعرفه هیچ كالای تمام شده‌ای نمی‌تواند پایین‌تر از تعرفه اجزایش باشد و در این صورت تولید قطعات در داخل نابود خواهد شد.

وی معتقد است ما زمانی موفق خواهیم شد كه شرایط تولید داخل حداقل معادل شرایط واردات باشد اما متأسفانه هنوز الزامات و پیش نیازهای تولید باكیفیت و با تیراژ خودرو و قطعات در كشور مهیا نیست.

محبی‌نژاد تأكیدكرد: اگر شرایط تولید داخل فراهم شود در یك شرایط رقابتی، مردم می‌توانند از كالای باكیفیت بهره‌مند شوند و یا از كالای وارداتی استفاده كنند.

به‌گفته وی، این آیین‌نامه برای واردكننده و تولیدكننده عدم قطعیت دارد و آنها را در بلاتكلیفی قرار می‌دهد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...