سیتا میزبان متقاضیان کشت قراردادی شد

سیتا میزبان متقاضیان کشت قراردادی شد

سیتا میزبان متقاضیان کشت قراردادی شد؛ دستورالعمل کشت قراردادی و شیوه تأمین مالی آن به استان‌های کشور ابلاغ شد و متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری) وزارت جهاد کشاورزی ثبت کنند.

به گزارش ، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به‌طور رسمی 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک مرکزی و 4 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اجرا و توسعه کشت قراردادی در سال زراعی 1402-1401 ارایه کرده است.

محمد خالدی افزود: به منظور افزایش رغبت بخش خصوصی برای اجرای کشاورزی قراردادی، در متن درخواست وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی آمده است که بانک‌های عامل تسهیلات مذکور را به صورت آسان و ویژه در اختیار مجریان کشاورزی قراردادی ارایه دهند.

خالدی درباره شیوه‌نامه تامین مالی کشاورزی قراردادی از سوی بانک مرکزی توضیح داد: در این شیوه‌نامه تاکید شده است بانک‌ها در قالب کشاورزی قراردادی به تولید کنندگان محصول، تهیه‌کنندگان نهاده‌های تولید و مجریان یا پشتیبانان توسعه کشاورزی قراردادی درراستای تکمیل زنجیره ارزش، خرید نهاده‌ها، مواد اولیه، ماشین‌آلات و اقدامات توسعه‌ای و همچنین ارایه خدمات آموزشی، فنی، توسعه ای و دانش‌بنیان و تحقیقاتی تسهیلات پرداخت کنند.

وی تامین وثیقه و تضامین لازم برای دریافت تسهیلات را یکی از چالش‌های اجرا و توسعه کشاورزی قراردادی عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل براساس این شیوه‌نامه مقرر است، قرارداد منعقد شده میان کشاورزان و مجریان طرح که توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید صلاحیت شدند به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت اصل وسود پذیرفته شود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خالدی اضافه کرد: پذیرش قراردادهای منعقده به‌عنوان وثیقه، مشروط به ارایه تاییدیه و ضمانت پرداخت از سوی یک نهاد تضمین‌کننده خواهد بود و از این رو جلسات مشترکی میان وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی و صندوق‌های ضمانت ازجمله صندوق ضمانت صادرات ایران، صندوق ضمانت صنایع کوچک، صندوق ضمانت تعاون و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در حال انجام است.

وی با اشاره به دستورالعمل اجرایی توسعه کشاورزی قراردادی گفت: طبق این دستورالعمل و در قالب کشت قراردادی مجریان طرح شامل شرکت‌های پیشرو خدماتی، تولیدی، بازرگانی کشاورزی، صنایع تبدیلی دارای خطوط تولید، بسته بندی و فرآوری که منجر به ایجاد ارزش افزوده روی محصول می‌شوند، هستند.

به‌گفته خالدی، متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری) وزارت جهاد کشاورزی ثبت و به معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و یا معاونت‌‏های برنامه‌‏ریزی و اقتصادی استان‌ها ارسال کنند.

وی در همین حال گفت: در کنار بخش‌های خصوصی به عنوان شرکت‌های پیشرو و پشتیبان برای اجرای کشت قراردادی، شرکت‌های مباشر وزارت جهاد کشاورزی ازجمله شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز ملزم شده‌اند برای اجرای کشت قراردادی و بهبود بهره‌وری محصولات استراتژیک مانند گندم، دانه‌های روغنی و محصولات گوشتی اقدام و در این راستا موظفند الگوهای تامین مالی خود را در قالب بودجه‏‌های سنواتی و منابع پیش‌بینی شده در قانون بهینه سازند.

خالدی رقابت‌پذیری تولیدکنندگان، کاهش نوسانات قیمت، کاهش حاشیه بازار، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات و رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی، تامین نهاده‌ها و انتقال دانش و فناوری به اراضی کشاورزی را از مزیت‌های کشت قراردادی برشمرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...